Regeringen kan hjælpe ved at løsne de stramme regler
Mangel på kvalificeret arbejdskraft gør det svært at få fuld fordel af det økonomiske opsving. Arbejdspresset er stort. Alle ledige må i arbejde hurtigst muligt - og transporterhvervet er klar til at yde sit. Varige løsninger kræver samarbejde og mindre bureaukrati, mener Joan Hansen
- Chaufførmanglen er graverende, - vi mangler mellem 5.000 og 6.000 chauffører, og jeg mindes ikke en lignende situation i erhvervet i min tid. Situationen er alvorlig, og i ATL har vi igennem et par år, hvor den har udviklet sig, gjort opmærksom på de stigende vanskeligheder ved at tiltrække nok arbejdskraft til erhvervet, siger formanden for ATL.Joan Hansen, Hans Hansen ApS.
- ATL vurderer, at det manglende udbud af tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft har betydet, at virksomhederne har haft vanskeligt ved at høste fuld fordel af senere års økonomiske opsving. Arbejdspresset har været stort, og der er sagt nej til nye kunder. Og selvom effektiviteten er steget, har chauffør-manglen medført øgede omkostninger i form af overtidsbetaling og tendens til øgede lønninger. Endelig har vi set udenlandske kolleger komme ind på det danske transportmarked.
Østaftalen må ophæves- Hvis vi skal løse problemerne, skal vi have alle ledige i arbejde hurtigst muligt. Vi er i transporterhvervet parat til at yde vores til at få medarbejdere ind, hvad enten der er tale om mennesker med anden etnisk baggrund eller kontanthjælpsmodtagere. Vi har også brug for, at den særlige Østaftale om beskæftigelse af medarbejdere fra en række af de nye EU-lande ophæves hurtigst muligt, - eller at transportområdet undtages. Og jeg håber, at mange transportvirksomheder benytter sig af muligheden for en forhåndsgodkendelse til at ansætte medarbejdere fra Østeuropa med ordnede løn- og arbejdsvilkår.
- En varig løsning på bemandingsproblemerne forudsætter et tæt og ubureaukratisk samarbejde mellem regering, organisationer, virksomheder og det offentlige. Jeg ser modulvogntog som en del af løsningen sammen med øget effektivitet i form af bedre planlægning og bedre udnyttelse af it. Transporterhvervets image skal være godt, for det er afgørende, når unge mennesker skal vælge karriere.
Flere kvinder, tak- I dag er transporterhvervet tynget af restriktioner, bøder, vanskelige arbejdstider og meget andet, der gør, at unge fravælger muligheden. Jeg henstiller derfor til regering og folketing, at de hjælper med til at lindre en række af de meget stramme regler, vi lever med. Vi vil gerne være stolte af det erhverv, vi har valgt, - men måske lysner det nu, da vi satser stærkt på at få flere kvinder ind i erhvervet, siger Joan Hansen.
-----