Mange kvalificerede chauffører forlader erhvervet
- Manglen på kvalificerede chauffører er forstærket i forår og sommer på grund af afvandring fra erhvervet. Men branchen er i fuld gang med at udvide rekrutteringsgrundlaget siger vicedirektør Poul Bruun, ITD og efterlyser vågne politikere
- Færre og færre danske chauffører ønsker at arbejde i branchen efter indførelsen af de skrappe sanktioner på køre- og hviletidsområdet, og så er der attraktive jobmuligheder i andre fag. Der er stor travlhed i den internationale godstransport, men der er alvorlige problemer med at skaffe chauffører og især med at skaffe erstatning for de ofte erfarne og dygtige nøglechauffører, der forlader erhvervet.
- Branchen er allerede i fuld gang med tiltag, der skal udvide rekrutteringsgrundlaget - bl.a. i Tyskland, Sverige, Norge og Polen - og som skal opkvalificere de ansatte chauffører. Men politikerne skal være vågne og sikre transportvirksomhederne den nødvendige fleksibilitet til at håndtere flaskehalsproblemerne. De urimelige sanktioner på køre- og hviletidsområdet skal fjernes, og trængselsproblemerne på vejnettet skal afhjælpes, hvis vi igen skal gøre det attraktivt at være chauffør.
Ophæv overgangsordningen
Og så skal overgangshindringerne for ansættelse af østeuropæiske chauffører ophæves - krav om arbejds- og opholdstilladelse er ikke hensigtsmæssig, hvis chaufførerne kun er i Danmark nogle få timer af gangen for at læsse, aflæsse eller transitere landet. Der kræves endda mindst 30 timers ophold i landet om ugen, for at opnå arbejds- og opholdstilladelse, en fortolkning som dog vil blive ændret ifølge Integrationsministeriet - hvilket vi i øvrigt opfordrer til sker hurtigt! Endelig bør modulvogntoget indføres på internationalt (EU) plan, påpeger Poul Bruun.
Risikerer dæmper på væksten- Her og nu bidrager chaufførmanglen til outsourcing af transportopgaver til udenlandske vognmænd, og manglen på arbejdskraft indgår i overvejelserne, når vognmænd flager ud. Det er mit indtryk, at vore medlemmer gør hvad de kan for at planlægge og investere sig igennem udfordringerne - ofte med betydelige omkostningsstigninger.
- Fremover er situationen med til at fordyre varerne til danske forbrugere, og da Danmark er randstat svækkes danske produkters konkurrenceevne på kontinentet, og for samfundet er der reel risiko for, at chaufførmanglen bidrager til at dæmpe den økonomiske vækst til ugunst for vores hjemlige økonomi, siger Poul Bruun, ITD.
-----