Vognmandsvirksomhed og statspenge
Bornholmstrafikken, der er statsejet, vil styrke sin vognmands-forretning, hvor man kører trailere ud til kunderne på øen. Der har vakt kritik
- HTSI og DTL finder det særdeles uheldigt, at Bornholmstrafikken på denne måde ønsker at udnytte sin monopolstilling til at bevæge sig ind i konkurrence med private transportvirksomheder, hedder det således i en henvendelse fra de to organisationer til transportminister Flemming Hansen. Organisationerne peger videre på, at de lokale transportvirksomheder stilles i en forretningsmæssigt meget svær situation, når de skal konkurrere med en aktør, der ud over det offentlige tilskud på ca. 120 mio. kr. har indgående kendskab til kundeforhold og konkurrencesituation, og som de er helt afhængige af, når de skal udføre deres transporter til og fra Bornholm. DTL-direktør Erik Østerggard opfordrer transportministeren til at se nærmere på sagen.
Bornholmstrafikkens direktør Mads Kofod siger i den forbindelse til e-nyt, at Bornholmstrafikken har drevet vognmandskørsel med trailere i flere år som en service til kunderne og agter at bliver ved med det, ikke mindst fordi det er en god forretning. Han mener ikke, at der er tale om en skævvridning af konkurrencen
- Når det gælder spørgsmålet om statsstøtte, så er de 120 mio. kr. mere end rigeligt brugt op på selve færgetrafikken og indgår ikke i driften af vognmandsvirksomheden, siger han.
-----