Boom i verdenshandel og fragtflyindustrien
Dermed er scenen sat for en voldsom konkurrence mellem de få fabrikker, der i dag fremstiller og ombygger fly til fragtbrug.
Boeing regner med, at hvor der i 2005 var i alt 1,790 fragtfly i verden, vil det stige til 3,560 fly i 2025. 75 procent af denne tilvækst vil blive tilgodeset ved ombygning af nuværende passagerfly til fragtfly ? faktisk betyder det 2,220 flykonverteringer. Heraf vil de 1,210 være erstatning for ældre fragtfly, som det bliver for kostbart eller usikkert at operere og som derfor fases ud. Andre 1,010 vil så være rene nettotilgange.
Når det gælder tilgang af nye fragtfly, bygget til formålet, ser Boeing et marked på 770 fly, som de naturligvis håber på bliver nye Boeing 77 fragtere og Boeing 747-8 fly.
FragtflyBoeing regner i hvert fald med, at mere end 60 procent af de kommende fragtfly til alverdens flåder bliver wide-body fly, og de vil dermed komme til at udgøre omkring 65 procent af alle fragtere mod ?kun? godt 50 procent i dag.
Ser man på sammensætningen af disse flåder af fragtfly, regner Boeing med, at andelen af narrow-body fly med kapacitet op til 50 tons vil falde fra 50 til 36 procent i perioden, mens de mellemstore wide-body fly med kapacitet mellem 40 og 80 tons vil vokse fra 25 til 30 procent, og endelig vil andelen af de mega-store wide-body fly med kapacitet over 80 tons vokse fra 27 til 34 procent. Her vil kampen så stå mellem Airbus? A380 og Boeing 777 og Boeing 747-8.
-----