Ny GSA kontrakt på plads
Dermed har BAWC fuldendte organiseringen af sit salg i alle nordiske markeder, hvor Sverige og Norge betjenes direkte af selskabets egne kontorer, mens Airline Services GSA Limited er selskabets GSA i Finland siden 1. september sidste år, hvor BAWC havde været uden repræsentation i nogen tid efter opsigelsen af samarbejdet med Finnair Cargo.
Ved siden af fornøjelsen ved at have landet en så prestigefyldt airline-kunde kan ProActive Airline Services nu også se frem til en periode, hvor der skal slides i det for at få det stagnerende British Airways-fragtsalg i Danmark op at stå. Og samtidig skal de jo som bekendt også arbejde med to andre nye kunder - FaroeJet og Alitalia, der blev ?landet? lige i kølvandet på BA World Cargo.
BA World Cargo: Nyt image
BAWC var i flere år lammet af problemerne ved introduktionen af sin prangende nye og (for højt?) automatiserede fragtterminal Ascentis ved London Heathrow ? og det lykkedes næppe den tidligere GSA, Maersk Air Cargo at gøre ret meget ved det dårlige image, selskabet længe måtte slås med.
Men vurderet ud fra selskabets rutenet og frekvenser samt den voksende indsættelse af rene fragtere, blandt andet ud af Stockholm som del af BAWCs European short-haul freighter program, bliver der noget at bestille for den nye GSA.
Ganske vist er Danmark indtil videre ikke stærk i statistikken: Sverige tegner sig for omkring 60 procent af fragtsalget i Norden, fulgt at Norge med omkring 35 procent. Resten, det vil sige godt fem procent, deles af Finland og Danmark.
Så der er bestemt plads til begejstring?
Speditørerne mødte BA
For at fejre lanceringen gik ProActive Airline Services sammen med topledelsen i BA World Cargo i et arrangement i København for danske speditører.
- Det blev en fantastisk aften, hvor godt 40 fremmødte danske speditører fik en enestående lejlighed til at komme i direkte dialog med BAS World Cargo?s ledelse. Spørgsmål og svar flød let og uformelt over bordet, og jeg er sikker på, at denne gode dialog varsler godt for BA?s kommende udvikling i det danske marked, siger Bo Seidelin, ProActive Airline Services.
-Blandt de temaer, der tydeligvis vakte stor interesse, var BA?s direkte fragter-ruter fra Frankfurt til Atlanta, Hong Kong, Shanghai, Dubai og Delhi. BA?s rutenet er stærkt, og med deres produktportefølje, herunder det seneste skud på stammen: Constant Climate for transport af perishables, vil de kunne se frem til en god udvikling i markedet.
Blandt de 40 speditører kan en heldig vinder, Carsten Olesen fra DFDS Transport, og tre af hans venner nu se frem til at sætte sig bag styrepinden i cockpit ? dog ikke i en British Airways maskine, men i en fly-simulator i Dragør; det er nu også ganske tæt på virkeligheden.
-----