Udvikler brændselscelledrevet gaffeltruck
Toyota Industries Corporation (TICO) er så langt fremme, at man har udviklet et brændselscelle-hybridsystem til brug i gaffeltrucks.
Således er en prototype af TOYOTA FCHV-F med systemet er allerede blevet præsenteret for branchen.
Der er tale om et brændselscelle-hybridsystem der er udviklet at TICO i samarbejde med Toyota Motor Corporation (TMC), det førende selskab inden for udvikling af brændselscelledrevne køretøjer, så TICO kan udnytte TMC's avancerede teknologi og eventuelt anvende de samme komponenter i gaffeltrucks og biler. Med udgangspunkt i disse fordele er målet at fremme udviklingen af højtydende, billige brændselscellesystemer.
Miljøet har gennem mange år været en central prioritering for Toyota, og selskabet har med sin verdensomspændende miljøpolitik demonstreret et helt klart engagement i arbejdet på at sikre miljøet.
Vigtig for miljøet
Anvendelse af brændselscelleteknologi vil medføre en betydelig reduktion i omfanget af miljøskadelige emissioner. En brændselscelledrevet gaffeltruck, der anvender brint som sin primære energikilde, fremstiller elektricitet uden forbrænding og genererer derved ingen emissioner i CO2. I de senere år er der som følge af den voksende globale interesse for bevarelsen af miljøet blevet større opmærksomhed omkring brændselscelledrevne gaffeltrucks, da de bygger på en innovativ teknologi, oplyser Toyota Truck, som peger på, at brændselscelledrevne gaffeltrucks bidrager til at nedsætte omkostningerne.
Der er ganske vist fortsat en række tekniske problemer, som skal løses, før brugen af brændselscelledrevne gaffeltrucks vinder indpas verden over, men disse problemer forventes alle at blive løst.
- Brændselscelledrevne gaffeltrucks kræver et minimum af genopfyldning og væsentligt mindre vedligeholdelse end almindelige elektriske gaffeltrucks, hvis batterier med jævne mellemrum skal genoplades, genopfyldes med vand og udskiftes. Desuden sikrer brændselscelle-hybridsystemet en konstant strømforsyning og ydelse, idet teknologien eliminerer det udgangsspændingsfald som opstår i batterier, efterhånden som de aflades, oplyser producenten.
Distributionscentre
Disse og andre egenskaber gør brændselscelledrevne gaffeltrucks ideelle til brug under forhold, som for eksempel kendes fra store distributionscentre, hvis gaffeltrucks ofte kører uafbrudt i 24-timers skift. De enkelte anlæg kan etablere egne brintpåfyldningsstationer. Brug af brændselscelledrevne gaffeltrucks vil medføre en reel nedsættelse af de samlede logistikomkostninger.
- For Toyota Industries Corporation er målet at samle yderligere teknologisk ekspertise og at sikre, at selskabets produkter skiller sig ud fra konkurrenternes. Denne ekspertise erhverves løbende gennem TICO's arbejde med udvikling af gaffeltrucks, især den selvstændige udvikling af motorer og vekselstrømdrevne motor- og transmissionssystemer, lyder det fra selskabet på yderligere tilføjer, at TICO ligeledes har erhvervet ekspertise inden for brændselscelleteknologi gennem i mange år at have udviklet avanceret elektronikteknologi til sine elektriske gaffeltrucks og gennem deltagelse i TMC's udvikling af brændselsceller til biler. Disse vigtige færdigheder udnyttes løbende, idet selskabet fortsat arbejder på at videreudvikle sin FC-teknologi.
-----