Færre penge til infrastruktur
Tysk finanslovsforslag skærer en kvart milliard euro af investeringer i veje, jernbaner og flodtrafikken
Den tyske forbundsregering fremsatte i går forslag til finanslov for 2007. Den stramme offentlige økonomi har tvunget regeringen til en bred vifte af nedskæringer, som også rammer investeringerne i infrastrukturen.
Det samlede infrastrukturbudget er nedskåret med 260 mio. euro til 8,8 milliarder euro. Heraf er 648 mio. afsat til flodskibstrafikken, 3,47 mia. er afsat til jernbane, mens der er afsat 4,7 mia. euro til investeringer på vejområdet, mod 4,98 mia. i år.
Dermed står det klart, at hovedargumentet for at indføre maut’en – motorvejsafgiften på lastvogne – ikke længere holder. De trafikøkonomer, der leverede beslutningsgrundlaget for maut’en i slutningen af 1990’erne, fastslog at motorvejsafgiften på lastvogne var nødvendig for at finansiere den helt nødvendige udbygning af det overbelastede motorvejsnet. Men selv om maut-indtægterne måned for måned slår alle prognoser, så klinger afgiften direkte ind i den tyske statskasse. Der er budgetteret med mautindtægter – efter betaling til opkrævningskonsortiet Toll Collect – på 3,1 mia. euro i 2007.
-----