Nu er også østchauffører blevet en mangelvare
Danske vognmænds ønske om at fylde tomme chaufførsæder med arbejdskraft fra Østeuropa bliver sværere og mere kompliceret i fremtiden. For de ledige chaufførhænder bliver stadig færre i de lande, som hidtil har været storleverandører af lastvognschauffører til Vesteuropa. Allerede nu er det stort set umuligt at opdrive en engelsk eller tysktalende chauffør i de baltiske lande.
Danmarks Transport-Tidende har talt med den litauiske journalist Audrius Vizbaras, der skriver for transportbladet Auto Ekspresas.
- Det er stort set er umuligt at opdrive en chauffør i det baltiske område. Efterspørgslen fra andre vognmandsfirmaer i andre lande, samt den enorme nationale udvikling, der er kommet i kølvandet på tilslutningen til EU, har betydet at arbejdsmarkedet er støvsuget for chauffører. Man havde for to?tre år siden simpelthen ikke fantasi til at forestille sig at behovet ville blive så stort, siger Audrius Vizbaras.
Ledigheden i de tre baltiske lande ligger i dag under gennemsnittet for de 25 EU-lande.
Konsekvensen er, at vesteuropæiske vognmænd fremover skal længere østover for at finde ledige chauffører, som typisk har dårligere sprogkundskaber og generelt mindre ?føling? med både moderne lastvogne og logistik.
Kontant
Vognmand Max Sehested fra Sunds, der ud over sin jyske vognmandsforretning også driver en vognmandsforretning i Kaunas i Litauen med en halv snes lastvogne, bekræfter tendensen.
- Det er svært at opdrive gode chauffører i Litauen i dag. Stiller man krav om tysk eller engelsktalende lastvognschauffører, er det utrolig svært. Dem, der behersker disse to sprog, er som regel allerede blevet ansat hos hollandske og britiske vognmandsfirmaer, og de hører også til i en højere lønklasse. Vi har løst problemet ved at ansætte en lokal medarbejder, som står for kommunikationen med chaufførerne. Desuden har vi indført, at lønnen udbetales lige så snart chaufføren er kommet tilbage fra sin tur. Det tiltrækker mange gode chauffører. I de baltiske lande er chaufførerne nemlig ofte udsat for, at de ikke kan få udbetalt løn, før vognmanden har fået penge fra kunderne, siger Max Sehested.
Polsk reserve
Ifølge Eurostat er ledigheden i Estland faldet fra 8,2 procent i maj 2005 til 4,9 procent i maj 2006. I Litauen er ledigheden faldet fra 8,7 til 5,6 procent. Mens den i Letland er opgjort til 7,7 procent. Dermed ligger alle tre baltiske lande under gennemsnittet for de 25 medlemslande i EU, der er opgjort til 8,2 procent.
Der ligger formentlig stadig en vis chaufførreserve i Polen, der har den højeste ledighedsrate i hele EU. Her var hele 16,2 procent af arbejdsstyrken uden beskæftigelse i maj 2006.
-----