23948sdkhjf

Billund øger fleksibiliteten

Når klokken er afgangstid for en flyvning fra en lufthavn, er løbet kørt. Forud går så en lang kæde af handlinger og håndteringer med hver sin kunde og leverandør - helt tilbage til afskiberens aflevering af sin forsendelse til transportør og speditør. Derfor er det altafgørende, at alle led i kæden spiller sammen og overholder de fastsatte tidsfrister. Fleksibilitet er altid et gode. Men - i sidste ende løber tiden ud?.

Deadlines er deadlines?

- Cargo Center Billund oplever, at Speditionsvirksomhederne i stigende grad har svært ved at levere godset til deadline. Det er især tirsdag og fredag problemet opstår. Vi har oplevet fredage, hvor op mod 70 % af godset ikke er indleveret rettidigt til transport. Det medfører et enormt arbejdspres, idet luftfartsselskaberne forsinker deres afgange for ikke at køre med halvtomme afgange eller skuffe deres kunder. Og for mor medarbejderne i CCB betyder det et enormt arbejdspres og en undertiden for ringe kvalitet, når alt skal hastes igennem, siger Jan Ditlevsen, Cargo Center Billund?s chef.


Ny sidste mulighed: Quick service

Løsningen fra Cargo Center Billund er et nyt system for deadlines, hvor det nu er de enkelte luftfartsselskaber, der bestemmer, hvornår der skal være sidste frist for indlevering til lufthavnen. Nye, sene tider i stedet for de traditionelle indleveringsstider kl 20 eller kl 21 er lagt til, og enkelte selskaber som Singapore Airlines Cargo har således sidste indlevering så sent som kl 01 om natten mellem fredag og lørdag.

Og kniber det så med at nå frem på grund af en fejl eller måske en punktering på vejen frem mod Billund, kan det klares med en opringning til CCB?s nye Quick Service. Det vil gøre det muligt at komme op til en time for sent og alligevel få fragten med ? dog mod en betaling for den ekstra service, der indebærer, at en mand tager imod og kører direkte mod pakhuset of den truck, der skal modtage forsendelsen.

Svære frister

- Vore tidligere indleveringstider stammede fra en tid, hvor fragtmængderne var betydeligt mindre end i dag, siger Ray Sterling, SAS Cargo i Billund, der jo har outsourcet al fragthåndtering til CCB og derfor er gået sammen med Billund om de nye deadlines.

- Vi må erkende, at mange speditører havde svært ved at overholde de fastsatte frister, og derfor ser vi det som en serviceforbedring over for dem, at de nu har fået bedre forhold. Og i sidste ende er det jo de enkelte luftfartsselskaber, der må afgøre, hvornår deres deadlines skal ligge. Det, der er behov for, er en mulighed for fleksibilitet ? og den har vi fået på banen nu!


Disciplin og fleksibilitet

- Naturligvis ligger der også en disciplinering af alle parter i det nye system. Speditører har måske tidligere været lidt for vante til at sende forsendelserne frem hulter til bulter, så de først fremsende det, der kunne vente, for så i sidste øjeblik at komme med det, der hastede mest. Det er klart, at hvis det hele skal køre gnidningsløst, kræver det bedre prioritering af forsendelserne, så de kommer i en logisk orden, der er til at håndtere. Vi må fastholde, at vi som hovedregel må have forsendelserne frem to timer før afgang, så der er tid til at håndtere dem. Men med flere afgange er der også mere fleksibilitet..

- Det helt overordnede er, at vi må have fælles fodslag, luftfartsselskaber, cargo center og speditører imellem. Så glider det, så fragten kommer frem som aftalt med kunderne.

De nye indleveringstider, selskab for selskab, er nu lagt ind på Cargo Center Billunds hjemmeside, www.ccb.dk, så alle parter let kan checke de nye forhold. Og flere selskaber vil sikkert langs ad benytte den udvidede mulighed for øget fleksibilitet.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125