Kraftig godsvækst på Norgesfærger
Der bliver god brug for Color Lines to nye og langt større færger, der sættes ind på ruterne Hirtshals-Kristianssand i slutningen af 2007 og Hirtshals-Larvik i april 2008.
Det norske færgerederi øgede godsmængderne med 15 procent sidste år, og udviklingen er fortsat i år.
- Samlet set, så er trafikken med lastvogne og løstrailere steget med 12,5 procent i de første seks måneder af i år. Der er vækst på alle ruter mellem Danmark og Norge. Det gælder også for ruten til Kiel. Og der er intet, der tyder på, at den udvikling stopper. Vi har stadig flere afgange, hvor der er fuldt booket, og derfor glæder vi os meget til de nye færger kommer i drift, siger John Juul Nielsen, Colorline.
De nye færger vil fordoble fragtkapaciteten på ruterne til Larvik og Kristianssand. Samtidig skærer de omkring en time af overfartstiden, fordi de kommer til at sejle med en marchfart på omkring 27 knob.
Color Line investerer omkring 2 mia. kroner i de to nye færger. Samlet investerer Color Line cirka 7,5 mia. kroner i nye færger i perioden 2004-2008. Superfærgen Color Fantasy på ruten Kiel-Oslo er allerede i drift og der indsættes et søsterskib på samme rute i 2008.
Vækst i løstrailereLøstrailere udgør en stadigt stigende andel af godstrafikken på Color Lines færgeruter. En udvikling som er accelereret efter stramninger på køre/hviletidsområdet og indførelsen af det nye arbejdstidsdirektiv sidste år.
- I 2005 udgjorde ledsagede overfarter omkring 60 procent, mens uledsagede trailere udgjorde omkring 40 procent. De uledsagede trailere udgør nu omkring 45 procent, fortæller John Juul Nielsen.
Det er en udvikling, som giver færgerederiet ekstra udfordringer.
- Vi har en turn around tid på omkring en time og når vi skal handle flere løstrailere, så er vi nødt til at bruge flere ressourcer på logistikken, siger John Juul Nielsen.
Color Line er allerede i fuld gang med at forberede de strukturændringer på landsiden, som de nye såkaldte superspeed færger, kræver, hvis kapaciteten skal udnyttes. Færgerne får en kapacitet på 500 personbiler og 60 vogntog/trailere og det vil stille endnu større krav til terminallogistikken, hvis turn around tiderne skal holdes.
UbalanceGodstrafikken på Norge er præget af ubalance, og et betydeligt antal trailere går tomme fra Norge til Danmark. Vognmands- og speditionskunderne har typisk aftaler om særlige tomrater på de såkaldt grønne afgange. Det vil sige de overfarter, der normalt er ledig kapacitet på.
- Det høje aktivitetsniveau på fragtområdet betyder, at vi har pladsproblemer, når det gælder tomtrafikken. Tidligere var kunderne ofte villige til at lade en trailer vente i Norge, indtil der dukkede gods op. Men nu har de ofte brug for materiellet, og derfor er der et øget pres for at få de tomme trailere retur til Danmark. Vi har eksempler på, at enkelte kunder har tilbudt, at betale dobbelt takst, for at få trailere hjem. Men det hjælper ikke, hvis en afgang er fuldt booket, fortæller John Juul Nielsen.
Omvendt oplever Color Line stadig, at trailere ikke bliver afhentet og står og fylder op på terminalområdet i dagevis. Det giver pladsproblemer, og derfor overvejer rederiet, at flytte trailerne til en anden placering efter eksempelvis tre eller fire dage.
- Det kræver, at vi begynder at føre regnskab med de trailere, der går gennem terminalerne og hvornår. Hvis vi er nødt til at flytte en trailer, så vil vi naturligvis også opkræve et gebyr for at dække vores omkostninger, siger John Juul Nielsen.
Han påpeger, at det ikke kun er vognmandsbranchen, der har problemer med at skaffe den fornødne arbejdskraft.
- Mangel på kvalificeret arbejdskraft gennemsyrer hele transportbranchen. Det er ikke kun chauffører, der er mangel på. Det er også svært at finde speditører og kontorpersonale, slutter John Juul Nielsen.
-----