23948sdkhjf

Færge-trafikken til Sverige under pres

Det er imod den aftale, som den svenske og danske regering indgik i forbindelse med etableringen af broen og truer nu muligheden for at opretholde en attraktiv færgedrift ved Helsingør-Helsingborg, fremhæver fortalerne for færgeforbindelse over sundet.

- Færgerne over Øresund har hidtil valgt at fastholde mange færgeafgange for at give kunderne den bedst mulige service, siger Peter Slaatorn, direktør for Udvikling Nord og bestyrelsesmedlem i interesse-organisationen Via HH.

- Men hvis udviklingen fortsætter, bliver det nødvendigt at nedsætte antallet af afgange og så kommer vi ind i en ond spiral, hvor antallet af rejsende vil falde yderligere. Derfor har vi skrevet til den svenske regering og opfordret dem til, at priserne på Øresundsbroen skal tage udgangspunkt i færgernes takster. Fuldstændig som det blev aftalt mellem regeringerne, da beslutningen om broen blev taget.

Intet tyder på, at problemet for færgerne bliver mindre. Organisationen Via HH har rettet henvendelse til både den svenske regering og til transportminister Flemming Hansen, som har lovet at se nærmere på problemet. Svenskerne har endnu ikke svaret.

- Vi ser jo at broen tager mere og mere, og at flere vognmænd bruger broen. Men ét er, at færgerne taber måske 10 procent i markedsandel. Men hvis vi står over for et fald på 50 eller 60 procent, så er det virkelig alvorligt, siger projektleder Beata Cordua, Via HH.


Svensk afgift

En af grundene til at færgerne har det svært, er - udover at priserne på broen ikke længere tager afsæt i færgepriserne ? at færgerne i modsætning til broen skal betale trafikafgift til den svenske stat. Dertil kommer, at broen modtager statsstøtte i form af lånegarantier fra den danske og svenske stat og dermed kan optage meget billige lån, fremhæver via HH, som ikke ønsker kunstigt høje priser på Øresundsbroen med i brevet til den svenske regering, hvor de foreslår tre ting, som vil sikre fair konkurrence mellem færgerne og Øresundsbroen. At færgerne undtages for den svenske ?farledsafgift? og at Øresundsbroen ophører med at lade kunder samle deres rejser og dermed opnå rabat og tillader erhvervskunder at samle deres rejser i store puljer, så de opnår større rabat samt, at Øresundsbroen indfører de samme priskategorier for lastbiler, som færgerne har. I dag giver broen giver lavere priser til lange lastvognstog end færgerne.

Hele infrastrukturen

Selvom interesseorganisationen Via HH har udspring i et samarbejde mellem danske og svenske myndigheder og virksomheder i den nordlige del af Øresundsregionen, er de ikke tvivl om, at opretholdelsen af færgedriften er mere end et lokalt spørgsmål.

- Infrastrukturen mellem Sverige og Danmark bliver meget sårbar, hvis trafikken fremover indskrænkes til kun at foregå via Øresundsbroen,? siger Peter Slaatorn.

En kraftig reduktion af færgefarten mellem Helsingør og Helsingborg vil også have negative effekter for væksten i området nord for København, ligesom integrationen mellem Danmark og Sverige vil lide alvorlige knæk, påpeger Via HH, der er et

Via Helsingborg-Helsingør, Via HH, er et samarbejde mellem svenske og danske myndigheder og virksomheder fra den nordlige del af Øresundsregionen.

Deltagere i samarbejdet er bl.a. Helsingør Kommune, Helsingborg By, Helsingborg Havn, Scandlines og HH-Ferries.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078