23948sdkhjf

Kögel er igen på rette vej

Den sydtyske producent af påhængskøretøjer Kögel Fahrzeugwerke GmbH har afstukket kursen fremad efter, at virksomheden for to år siden kollapsede.

2005 var et hårdt år for Kögel. Man løb ind i de drastisk stigende priser på råmateriale og et fornyet tryk på salgspriserne på markedet for påhængskøretøjer, hvilket ikke mindst skyldes den tidligere store overkapacitet.

Nu er man imidlertid ved at komme godt fra land og i fuld gang med at lancere nye produkter og nye koncepter.

Sidstnævnte sker ved, at man går ud og tilbyder en ny trailerserie, som udelukkende kan købes via internettet. Den nye trailerserie hedder Kögel Foxx, og der er allerede sat priser på.

Når hjemmesiden åbner kan man klikke sig ind på www.koegel-foxx.com og så stykke traileren sammen.

I grundudgaven er traileren udstyret med Gigant Europa Aksler med skivebremser, en bund der tåler gaffeltrucks på op til 5,46 ton, ZnPH-KTL lakering, alubagdøre, EBS-bremseanlæg. I denne udgave ligger egenvægten på 6 ton. Så kan man selv specificere yderligere udstyr så som bogielift, reservehjul, værktøjskasse, pallekasse, kilometertæller m.v.

Allerede i år forventes der at blive produceret 300 Foxx trailere fra Kögels tjekkiske produktionsanlæg, der ligger i Chocen. Næste år forventer man at producere 1000 enheder af den ny internetbaserede Foxx trailer.

Priserne ligger fast på grundudgaverne af Foxx. Ved bestilling af en til fem trailere er prisen 18.599 Euro ab fabrik i Tjekkiet. Så gives der rabatter fra 6 til 10 enheder, yderligere rabat fra 11 til 20 enheder og køber man 21 enheder falder prisen til 17.899 Euro pr. stk.

Også ny ultralet køletrailer

For at kunne dække markedet har det været et stort must for Kögel at få sin egen en lette køletrailer på programmet - også selv om koncernen har nære bånd til fransk Chereau.

- Hvis vi skal gøre os gældende hos de store transportfirmaer i Central og Vesteuropa, er vi nødt til også at have vore egen køletrailer, lød det på pressekonferencen, som fandt sted på fabrikken i Burtenbach.

Den nye køletrailer er allerede udviklet og vil også være til stede på IAA i Hannover. Køletraileren udmærker sig som sagt ved at være særdeles let ? 6,6 ton. Traileren leveres til alle former for temperaturregulerede transporter - dog undtaget ophængt kød. Når det gælder denne specialitet henviser man gerne til den franske forbindelse Chereau.

Ved udviklingen af den nye Cooler har Kögel anvendt al den know how man lå inde med fra den tidligere produktion af køletrailere.

Hos koncernen i Burtenbach gør man en stor dyd ud af, at køletraileren er udstyret med et rigtig chassis hele vejen under kølekassen.

I visse østeuropæiske lande vil man gerne kunne forvisse sig om, at der virkelig er et gennemgående chassis. Ud over den solide sandwichkonstruktion, der produceres af en kendt system leverandør efter Kögels anvisninger og efterfølgende monteres på tjekkisk fremstillede trailerchassier i Burtenbach, fremhæver man også den meget støjfrie bund. Man har bragt lydniveauet drastisk ned, når det gælder kørsel med truck og løftevogn inde i køletraileren.


Også ny letvægts-version

X light-MAXX er navnet på en ny let trailerversion, som har en egenvægt på 4,95 ton. Der er tale om en almindelig trailer med gardinoverbygning. Ud fra devisen om, at lavere egenvægt giver højere nyttelast og mere indtjening, har man konstrueret denne trailerversion, der f.eks. har et chassis med perforeringer, så egenvægten også ad den vej holdes nede.

Kögel har lavet et regnestykke som siger, at man kan tjene mer-investeringen hjem efter et halv års brug med fuld udnyttelse af den ekstra lastvægt.

X light-MAXX er fremstillet med henblik på transport af industrigods som f.eks. stål, cement, marmor, drikkevarer, papir.

Man tilbyder varianter skræddersyet til papirtransport, jernbane og ro-rotransport. For coils-transport har man udviklet en Mega-MAXX, som målrettet har en stor indvendig højde på tre meter og en god coilsgrav, samt udstyr til fastholdelse af coils under transport.

Denne version har egenvægt på 7.150 kg. Traileren er også udstyret så den kan benyttes til transport af de kendte gitterboxe som anvendes meget i bilindustrien. Man kan få leveret Mega-MAXX med udstyr som kan sikre fastgørelsen af godset, så transporten altid kan foregå på højeste sikkerhedsniveau.


Store forventninger

Kögel Fahrzeugwerke GmbH har store forventninger til det Østeuropæiske og det nordiske marked. På det danskr marked har man været repræsenteret i mange år af Handelfirmaet Jørn Bolding A/S i Esbjerg.

På det seneste har Kögel dog ansat Bjarne Hoeg som salgschef for både Danmark og resten af Skandinavien. Bjarne Hoeg kommer fra en stilling som key account manager hos Schmitz Cargobull i Padborg.

Samtidig er Kögel ved at oprette egen salgsafdeling i Danmark, så man kan intensivere salget. Afdelingen får til huse på adressen Kilen 5 ved Dania Truck i Padborg.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094