Ny revolutionerende mobilkranstype
Selv om den dybe tallerken er opfundet, kommer der hele tiden nye opfindelser frem. Mobilkraner har i de sidste tyve år bevæget sig mere og mere væk fra den gammeldags gittermastkran og over mod hydrauliske kraner med en teleskop-arm.
Nu er den nye Spierings mobilkran dukket op det skandinaviske marked. Kranudlejer Bo A. Schou, der er indehaver af det forholdsvis unge firma BAS Kraner ApS i Odense, har netop fået leveret den første.
Spierings kraner opstod efter, at Leo og Tiny Spiering i 1987 etablerede et firma, der servicerede kraner i Holland. Spiering udviklede snart sin egen kran, en treakslet version med typebetegnelsen SK345-AT3. Kranen blev hurtig så populær, at man besluttede at udvikle og bygge mobilkraner.
I 1993 kom der en 38 m. kran kaldet SK477-AT4, som var en del forud for sin tid. To år efter dukkede endnu en ny model op, og i 1997 kom den første femakslede version efterfulgt af en fireakslet version i 2004.
Samme år flyttede virksomheden ind i en helt ny fabrik i den hollandske by Oss, og siden er udviklingen bare gået slag i slag for den hollandske mobilkransproducent.
Hvad er det så der gør Spierings mobilkraner til noget unikt? Jo, en Spierings kran som Mjølner - der er navnet på BAS Kraners nye kran - er faktisk en hybrid mellem en sædvanlig mobilkran og en tårndrejekran.
Spiering har en typisk mobilkransundervogn, og en teleskopmast, der ikke sidder fast i bunden. Når kranen rejses flytter bunden af masten sig ind i sit leje lige over drejekransen. Herefter skyder masten sig 17 meter lodret op. Samtidig folder nogle flere arme sig ud, som sidder fast i en næsten vinkelret placering på toppen af teleskopmasten. Fuldt udfoldet er det en vandret udlægger, der bag den lodrette mast holdes på plads med to store stænger, som sidder i en rimelig afstand til hovedmasten. Nøjagtig som på en tårndrejekran.
Under 20 minutter
Udlæggeren kan dog bevæges 30 grader i forhold til det vandrette plan. Krankrogen kører med en løbekat ud af den vandrette udlægger. Fordelene ved denne krantype frem for de øvrige krantyper er at den har mobilkranens mobilitet, den stiller op på under 20 minutter, og der skal f.eks. ikke bruges ekstra ballastklodser.
Når den er stillet op, kan den f.eks. gå 30 meter lodret ved et højt hus og derefter række 45 m vandret ind over huset. Ligesom en stor lastbilkran med flyjib og tårndrejekraner typisk kan gøre.
Anvender man en typisk mobilkran til den slags løft, skal man have 250 ton mobilkran, der kan lade armen gå skråt ud over taget. Det skyldes, at mobilkranen er nødt til at stille op i en større afstand til huset, eftersom kranarmen ikke lige lader sig bøje. Spierings kranen går lodret op og rækker vandret ind. Dette forhold er netop en af de store fordele. I dag skal der nemlig meget ofte laves denne type løft ved byfornyelse m.v. Ofte skal det ske om natten for ikke at forstyrre trafikken om dagen. I den slags situationer drejer det sig om at have en kran, der ikke vejer for meget, ikke skal bruge for meget plads, og som hurtigt kan stilles op.
Trådløs fjernbetjeningOpstillingen af den nye kran sker jo i en højde der er over el- tråde m.v. og lader sig fint gøre inde i en lille smal gade med høje hus på begge side. Spieringskranen, der er leveret til BAS Kraner, er af typen SK 599-AT5, som har en maksimal løfteevne på 117 tm, med en løfteevne på 9 ton på 13 m udlæg og 1,9 ton på 50 m arm.
Den maksimale løftehøjde er 56,3 meter. I toppen af den lodrette mast er der en stor førerkabine, hvorfra der er et fortrinligt udsyn. Kranen er dog også forsynet med en trådløs fjernbetjening, hvorfra kranen kan betjenes. For at give optimal sikkerhed er der monteret et trådløst kamera med zoom på løbekatten og kranen kan operere i op til vindstyrke 7. Den nye kran udmærker sig meget ved at have en meget støjdæmpet motor, som man næsten ikke kan høre, når kranen arbejder. Kranens driftmotor er en Detroit 96 kW/120 hk diesel motor, mens undervognen er udstyret med en DAF XE 390 C motor, der har en topydelse på 390 kW/530 Hk og et maksimalt drejningsmoment på 2300 Nm.
Store forventninger
Bo Schou der stiftede BAS kraner (BAS står for Bo Anker Schou) for ca. to år siden, har meget store forventninger til den nye kran. Der er heller ikke tvivl om, at den unge kranudlejer har bragt sig i front på det danske kranmarked med dette nye tiltag.
Det er dog ikke første gang hans familie har været i første række på kranområdet. Da hans farfar Hans Viggo Schou drev kranfirma, var det i begyndelsen under navnet H.V. Schou Kraner. Dette kranfirma var i 1975 først med en 50 tm Effer lastbilmonteret kran, der i 10 år var den største på Fyn. Senere, mens hans far Henning V. Schou drev H.V.S. Kraner, var man i 1998 først med en 80 tm Fassi kran med fjernbetjening.
BAS Kraner er totaludbyder til kunder med behov for løsning af løfteopgave og specialtransporter. Firmaet har en omfattende produktpalet, hvor der bl.a. tilbydes kraner, transport, baksning, lifte, stilladser, specialtransporter, og følgebiler.
Spierings kraner er i Danmark repræsenteret ved UN Cranes Import / Export APS, der er hjemmehørende i den midtjyske by Sorring.
-----