Jysk katalysator i Småland
Den lille smålandske kommune Nässjö fylder stadigt mere i det svenske logistiklandskab. Med en central placering på det svenske jernbanenet som trumfkort er det lykkedes erhvervsrådet og kommunen at skabe et transportknudepunkt i kraftig vækst.
Nässjö Kommune ligger geografisk i et smørhul lige midt på jernbanen mellem København og Stockholm. Med hurtigtog er der blot 2,5 time til København eller Stockholm. Skandinaviens største havn Gøteborg ligger kun to timer væk på skinner. Motorvej E4 ligger tæt på byen.
Centralt står kombi-terminalen ved Gamlarp, Höglandsterminalen, der blev indviet i 2003, der huser en kæmpe brevsorteringscentral for det svenske postvæsen, Green Cargo og endelig centrallagre for detailkæderne Rusta og Tura Scandinavia.
Danske Jysk har spillet en betydelig rolle i Nässjö?s positionering som logistisk hub i Sverige.
Det daværende Jysk Sengetøjslager ? i dag Jysk A/S ? i 1998 søgte efter den ideelle placering til en nyt distributionslager til Lars Larsen-koncernens hastigt voksende kæde af forretninger over hele Sverige, så faldt valget på Nässjö øst for Jönköbing.
Dels på grund af infrastruktur og geografi, men i høj grad også på grund af kommunens erhvervsvenlige indstilling.
- Rusta og Tura Scandinavias etablering på Höglandsterminalen er direkte afledt af Jysk placering, der gjorde man fik øjnene op for området. Skanska, der stod for anlægget af Rustas store centrallager, havde besøgt 12 kommuner før os. Vi blev den 13. og resultatet står færdigt og kører på fuld kraft, siger Holger Jonasson, NNAB.
Jysk A/S har i dag mere end fordoblet lagerkapaciteten, der nu udgør 60.000 kvadratmeter med 370.000 kubikmeter højlager. En investering på omkring en halv milliard kroner.
Jysk centrallager beskæftiger 90 faste medarbejder samt op mod 30 indhyrede medarbejder. Hvilket angiveligt skaber yderligere omkring 100 stillinger i lokalområdet.
Lageret betjener 125 butikker i Sverige, 47 butikker i Finland og 10 butikker i de baltiske lande. DFDS Transport står for distributionen, der foregår på lastbil.
TørhavnNässjö afholdt for nyligt en stor logistik konference, hvor Lars Larsen var en af hovedtalerne. Han startede med at fastslå, at der gik mange og omfattende overvejelser forud for valget af Nässjö.
- Nässjö var interessant, fordi området ligger tæt på E4 og et jernbaneknudepunkt. Med det udslagsgivende var Nässjö kommunes beslutsomhed og handlekraft. Og viljen til at lykkedes, sagde Lars Larsen.
Et indtryk, som Jysk fik bekræftet, da det blev nødvendigt at udvide lageret, hvor der skulle fældes skov og flyttes højspændingsledninger.
- Selv om kombiterminalen i Gamlarp ligger i den anden ende af byen, så kommer det faktisk Jysk til gode. Vi har lavet en fast aftale med Maersk Line, som har en direkte rute fra Asien til Göteborg. En del af de containere, som de sejler til Göteborg for os, bliver transporteret med tog til Gamlarp og oplagret der. Derfra kalder vi dem til lageret, og når de er tømt returneres de til Gamlarp. Maersk Line beslutter så, om containerne skal transporteres til Jönköping og anvendes til eksport via Göteborg eller om de skal transporteres til videre brug i den nordlige del af Østersøen. Det er klart, at så mange synergier giver store omkostningsbesparelser, fortalte Lars Larsen.
Jysk A/S stifter lagde dog ikke skjul på, at den vækst som koncernen har bidraget til at skabe på logistikområdet i Nässjö, har udviklet sig til et tveægget sværd.
- Faktisk er succesen blevet så stor, at Jysk A/S gennem det seneste års tid har oplevet, at det kan være svært at skaffe tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft. Så det er vigtigt, at kommunen anvender sin berømte beslutsomhed og handlekraft på initiativer, som retter op på situationen, sagde Lars Larsen.
-----