Nej til køre-hviletid
Enkeltsager, hvor chauffører kører for stærkt eller taler i mobiltelefon handler færdselsloven og giver intet som helst belæg køre-hviletidsregler i kollektiv bustrafik.
Det mener man i Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik (AKT), som undrer sig over, at 3F på grundlag af enTV2-udsendelse forsøger at gøre en enkeltsag om overtrædelse af færdselsloven til en politisk sag om køre-hviletidsregler.
- 3F skyder helt forbi og blander tingene sammen, når de forsøger at bortforklare en chaufførs overtrædelse af færdselsloven med, at vagtplanerne er for stramme, og bruge det argument for, at der skal indføres køre-hviletidsregler på området. De to ting hænger overhovedet ikke sammen, siger John Vestergård, formand for Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik.
Han mener, at det er helt unødvendigt at indføre køre-hviletidsregler i den kollektive trafik, som er dækket af kollektive overenskomster med regler for arbejdstid og pauser.
- Overenskomsten regulerer arbejdet, så der på forhånd er en fastlagt grænse for, hvor meget den enkelte chauffør må køre pr. driftsdøgn, påpeger John Vestergård
-----