Bruger ikke vejene for sjov
Det vakte opmærksomhed i transportbranchen, da vismændene i deres rapport for nylig gik ind for vejafgifter - også i byerne - som både et grundlag for indtægter til det offentlige og så middel til at begrænse trængslen på vejene.
Selv om vismændene ikke anbefalede en egentlig road-pricing men snarere efterlyste en adfærdsregulerende beskatning af brug af biler og veje først og fremmest overfor privatbilisterne, var der også tanker om nye afgifter på erhvervstransport.
Lige så glade både godstransportbranchen og transportministeren var for vismændenes interesse for transportens og infrastrukturens store betydning for samfundet, ligeså betænkelige var de ved tanken om nye afgifter - også selv om blev lagt op til mildere afgifter for erhvervsmæssigt transport og eventuelt fritagelse for de internationalt konkurrerende transportvirksomheder
Som DTL-direktør Erik Østergaard slår fast, så bruger lastbilerne ikke vejene for sjov:
- Transporterhvervets adfærd er forholdsvis upåvirket af afgifter, for varerne skal frem - de kører jo ikke ind i København for at spise is på Langelinie. I stedet for at tro, at man kan begrænse trafikpropper med afgifter, er det i stedet nødvendigt med store politiske beslutninger om et effektivt trafiksystem, for eksempel langt flere tresporede motorveje, siger han.
Uenig i afgifterTransportminister Flemming Hansen hæfter sig ved, at vismændene klart siger, at Danmark skal have et velfungerende transportsystem, fordi det er godt for landets økonomi og befolkningens velfærd mere generelt.
- En fortsat udbygning og forbedring af infrastrukturen er et vigtigt element i at få et velfungerende transportsystem. Det er helt i tråd med regeringens politik, siger ministeren som også fremhæver indsatsen mod trængslen i og omkring København og andre af landets byer.
Men når vismændene anbefaler, at øge den samlede beskatning på at eje og bruge sin bil, er han uenig: - Bilisterne betaler i forvejen meget i skatter og afgifter. Rådet beregner selv, at statens indtægter fra transportrelaterede afgifter udgjorde omkring 43 mia. kr. i 2004. Jeg konstaterer også at diskussionen omkring bompenge og vejafgiftssystemer er meget indviklet, og at Det Økonomiske Råd når frem til andre resultater end Institut for Miljøvurderings gjorde i deres analyse for få uger siden. Det er mit indtryk at der er et godt stykke vej til de klare svar og grydeklare løsninger på det område, siger Flemming Hansen.
Road Pricing har ringe effekt
På en efterfølgende konference arrangeret af TØF blev der i en af et tysk analysefirma, TransCare AG, sat spørgsmålstegn ved Road Pricing som løsning på trafikproblemerne
For godstrafikken vil kilometerafhængige vejafgifter kun have ringe effekt, viste undersøgelsen fra det tyske firma, som var bestilt til opgaven af IRU og den tyske transportorganisation BGL. Undersøgelsen konkluderede således, at selv meget høje afgifter kun flytter ganske begrænsede godsmængder fra vej til bane. DTL peger her på, at EU's fokus ikke længere på at overflytte gods fra vej til bane men på at få effektiviseret de enkelte transportformer og på at få et bedre samspil mellem transportformerne. Roadpricing kan heller ikke bruges over for godstransporten til at mindske trængselsproblemerne, da en stor del af langdistancetrafikken foregår om natten, hvor vejene ikke er overbelastede. Og som Institut for Miljøvurdering konkluderer, så har lastbiler, der kører ind til byerne i myldretiden, ikke noget alternativ - vejafgifter eller ej. Godset skal frem - just in time, fremhæver Erik Østergaard, DTL
-----