Priser og omkostninger i vejret
Danske vognmænd befinder sig i den gunstigste markedssituation i nyere tid med rekordhøj efterspørgsel på både de nationale og internationale trafikker
Det blev Danske Fragtmænd, som gav det officielle startskud til den bølge af takstforhøjelser, der angiveligt skyller hen over dansk godstransport i øjeblikket. Takstforhøjelserne ligger typisk på syv til 10-11 procent. Men ifølge Dansk Transport og Logistik, så er der eksempler på prisstigninger på helt op til 30 procent. Alt sammen i løbet af få uger.
Den for vognmændene uhørt gunstige markedssituation skyldes ikke bare væksten i dansk og international økonomi. Arbejdstidsdirektivet og især de nye skrappe bødestraffe for overtrædelse af køre og hviletidsbestemmelserne lægger en kraftig dæmper på branchens evne til at følge med efterspørgslen.
Men i Dansk Industri, der repræsenterer en stor andel af de danske transportkøbere, vækker prisstigningerne undring.
- Der er ingen tvivl om, at der er mere efterspørgsel efter transport, på grund af den glædelige vækst i dansk økonomi. Men når jeg læser pressemeddelelsen fra Danske Fragtmænd, så er det ikke alle argumenter, der virker lige overbevisende. Mig bekendt, er der ikke sådan lige pludseligt blevet markant mere trængsel på vejnettet, og de fleste transportører har i forvejen indført dieseltillæg, der dækker de øgede omkostninger, siger fagchef Jens Hennild, Dansk Industri.
Han påpeger, at en stor del af det transportarbejde, der udføres sker under længerevarende kontrakter og advarer derfor mod at tro, at de mange udmeldinger om prisstigninger, har en bredere dækning.
- De fleste kontrakter sætter faste rammer for priser og vilkårene for eventuelle genforhandlinger. Derfor vil prisstigningerne kun slå igennem i begrænset omfang på kort sigt, vurderer Jens Hennild
ChaufførmangelMeldingerne om kraftige prisstigninger bekræftes dog ikke kun af vognmandsorganisationerne DTL og ITD. Også hos Danske Speditører melder man om kapacitetsproblemer i landevejstransporten.
- Vi har rapporter om prisstigninger på helt op til 9-10 procent. Det er på de indenlandske transporter, at priserne er steget mest. Der er også stigende priser på trafikkerne til kontinentet og de andre nordiske lande, hvor priserne er steget med op til 4,5 procent, siger adm. direktør Martin Aabak, Danske Speditører.
Det er højere efterspørgsel og især de nye arbejdstidsregler kombineret med de kraftigt skærpede bødestraffe for overtrædelse af køre/hviletidsbestemmelserne, der driver priserne i vejret.
- Arbejdstidsregulativet og køre/hviletidsbøderne har lagt stramme bånd om branchens fleksibilitet, og bøderne har fået mange chauffører til at opgive erhvervet. Der er bogstaveligt talt vognmænd, der har måttet køre lastvogne i garage, fordi de ikke kan få chauffører, siger Martin Aabak.
I Dansk Transport & Logistik anslår man, at der mangler op til 6.000 chauffører i Danmark.
Det, der sker nu, er meget voldsomt, og mange transportvirksomheder har i et stykke tid måttet sige nej til nye kunder. Det betyder, at transporterhvervet mod sin vilje generelt er med til at være bremsepedal på væksten i Danmark lige nu, udtaler DTL's adm. direktør Erik Østergaard.
Vognmandsorganisationen påpeger, at der er alvorlige problemer med infrastrukturen, hvor hyppige køer på eksempelvis Ring 3 ved København eller Vejle Fjord broen er alvorlige flaskehalse, som øger omkostningerne i erhvervet.
ØstchaufførerDanske Speditørers medlemsvirksomheder havde rekordomsætning sidste år, men indtjeningen har ikke fulgt med omsætningen.
- Vores medlemmer bliver nu presset fra både transportkøbere og transportleverandører og det går ud over marginalerne. Jeg tror at prisstigningerne nu vil flade lidt ud, fordi den vanlige forårstravlhed omkring de store helligdage er forbi. Men priserne vil formentlig tage endnu et hop opad til efteråret, når julemåneden står for døren, siger Martin Aabak.
Danske Speditører og vognmandsorganisationerne DTL og ITD fremhæver behovet for en politisk revurdering af østaftalen, så østeuropæiske chauffører får lov til at køre på dansk overenskomst, samt en åbning for abotagekørsel for lastvogne fra de nye EU-lande.
- Rekrutteringen af nye chauffører tager tid og det vil formentlig være umuligt at finde tilstrækkeligt egnede emner på det danske arbejdsmarked. Derfor er det også kedeligt, at politikerne har valgt en restriktiv kurs når det gælder østaftalen og cabotagekørsel, som netop ville løse problemerne og sikre, at den gunstige udvikling i samfundsøkonomien kan fortsætte, siger Martin Aabak.
Et ønske som får støtte fra Dansk Industri.
- Det er oplagt, at hvis branchen ikke kan følge med efterspørgslen, så er det tvingende nødvendigt, at man åbner op for østeuropæiske chauffører og vognmænd. Men der er også behov for en yderligere effektivisering af logistikken. Her er de lange modulvogntog en oplagt løsning, siger Jens Hennild.
Det lille 'hvis' i forbindelse med efterspørgslen skyldes, at Dansk Industri ikke kan bekræfte manglen på transportkapacitet.
- Det er naturligvis markedsmekanismerne, der afgør prisniveauet, og sådan skal det være. Men de mange udmeldinger om prisstigninger har lidt en klang af forhandlingstaktik fra vognmændenes side. Jeg har ikke modtaget meldinger fra vores medlemmer om problemer med at finde transportører, siger Jens Hennild.
-----