Ny MAN dieselmotor i 500 hk klassen
Den tyske motor- og lastvognsproducent MAN har netop præsenteret en ny lastvognsmotor i det vigtige powersegment mellem 450 og 550 hk.
Den nye D26 motor, er en 6.cyl. rækkemotor med en slagvolumen på 12,42 liter og en maks-effekt på henholdsvis 480 hk i den mindste version og 540 hk i den største version samt et drejningsmoment på 2300 / 2500 Nm. Motoren afløser den nuværende D28 motor som udgår i forbindelse med overgangen til EURO4 i løbet af efteråret. Den nye D26 har commonrail brændstofindsprøjtningssystem af anden generation, der arbejder med tryk på op mod 1600 bar. I EURO4 versionen er motoren udstyret med MANs EGR (Udstødningstilbageførsels-system) samt PM-CAT, hvor EURO5 versionen er forsynet med SCR-katalysator, som kræver anvendelse af AdBlue. Med introduktionen af denne motor er MAN nu dækket ind med motorer op til 540 hk, når EURO4 træder i kraft. Indtil videre er der intet nyt om MANs helt store dieselmotorer. Den berømte V10 motor på 660 hk, der ligger i mange MAN blokvognstrækkere, udgår sammen med de skærpede miljøkrav. MAN arbejder dog sammen med Liebherr om udviklingen af både en ny V8 og en ny V12 motor til det store behov.
-----