23948sdkhjf

Herligt fly ? synd, det bliver forsinket

Samtidig kan Airbus også melde, at testeflyvningsprogrammet skrider tilfredsstillende fremad, således at flyet kan certificeres ved udgangen af dette år samtidig med aflevering af det første eksemplar til Singapore Airlines.

Den ændrede produktionsrytme vil sandsynligvis føre til, at der kun kan afleveres ni fly i 2007. I 2008 bliver mellem fem og ni fly berørt ud af de oprindeligt planlagte 35 fly, og i 2008 rammer forsinkelserne fem ud af 45 planlagte afleveringer.

Forsinkelserne skyldes alene problemer i produktionen, primært i forbindelse med flaskehalse omkring definition, fremstilling og installering af de elektriske systemer og den dertil hørende ledningsføring.


Elektriske systemer

Efterhånden som test og udvikling er skredet frem samtidig med de kommende brugeres specifikationer har det vist sig nødvendigt at modificere og omarbejde en række elektriske systemer i de enkelte sektioner. Og dette har i stigende grad hæmmet den endelige samling af flyene på fabrikken i Toulouse.

Der er nu implementeret en ny organisation for processen, og en ny revideret plan for fremføringen til slutsamlingen er blevet udviklet. Dermed søger Airbus at afvikle den aktuelle ophedning af lagrene og forhindre yderligere flaskehalse i at opstå. Resultatet er, at der nu er samlet 15 fly, mens produktionen af sektioner til fly nr 36 netop er startet. Den nu gennemførte revision af planen har også vist, at der er behov for yderligere tiltag for at sikre en fuld tilbagevenden til planerne i 2008 og 2009.


Piloterne er glade

A380 opfører sig i øvrigt fremragende, og de piloter, der til dato har fløjet flyet, er begejstrede for det. A380 har nu fløjet flere end 1,400 timer på mere end 430 flyvninger med 950 starter ? med resultater helt efter bogen. Alt viser, at A380 vil indfri alle forventninger, også i de lufthavne, hvor det skal operere.

Siden det første fly gik i luften den 27. april 2005 er endnu fire kommet til. De to første fly gennemfører flight test forløbet, to deltager i kabinetests, og det femte fly er nu i Hamborg for at få installeret kundens kabine, således at det er klar til aflevering ved udgangen af 2006.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047