Ny indsats mod højresvingsulykker
Cyklisten kan ved selvsyn opdage hvor lille han eller hun syner i lastbilen, når den svinger, og chaufføren kan se sagen fra cyklistens vinkel.
En række organisationer er gået sammen om at advare cyklister og lastbilchauffører om de værste risici ved højresving. Midlet som blev præsenteret forleden på Rådhuspladsen i København er tre instruktive video-spots, som nu ligger på organisationernes hjemmesider ? tilgængelige for alle.
Det var spejlgruppen, som tog endnu et skridt i kampen mod de frygtede højresvingsulykke, da man på ladet af en lastbil på Rådhuspladsen i København dels præsenterede tre meget kontante og instruktive videospots og dels i praksis demonstrerede faren for cyklisterne og kravene til chaufførerne i form af røde kegler på Rådhuspladsen. Keglerne demonstrerede lastbilens højre svingbane ? som til overraskelse for mange cyklister er forskellig for henholdsvis forvognens hjul og bagvognens eller trailerens hjul.
De tre video-spots omfatter to til cyklister og en til chauffører
Projektchef Niels Erik Nielsen, DTL oplyste, at lanceringen var blevet fremskyndet efter, at der mandag den 12. juni skete endnu en højresvingsulykke med dødelig udgang, så der i 2006 er sket fem sådanne dødsulykker, idet man ikke ville tilbageholde vigtig, præventiv viden én dag længere end højst nødvendigt.
Niels Erik Nielsen beklagede ulykkerne, men pegede dog også på, at antallet af højresvingsulykker er lille i betragtning af de millioner af højresving, som foretages af danske lastbiler.
Spejlgruppen består af Danmarks TransportForskning, Dansk Cyklist Forbund, Dansk Transport og Logistik, De Danske Bilimportører, Fagligt Fælles Forbund -3F, Færdselsstyrelsen, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Rigspolitiet, Færdselsafdelingen, Rådet for Større Færdselssikkerhed
BudskaberneTil cyklisterne er budskaberne: Vær bevidst om, at udsynet fra en lastbil er begrænset. Du syner ikke af meget i et spejl, Hold ikke på din ret, men brug fornuften. Stol ikke på, at du er blevet set. Hvis lastbilen er kommet først til krydset: Bliv bag lastbilen og vent til den er væk. Holder du for rødt ved siden af en lastbil, så kold til højre, om nødvendigt helt op på fortovet, og vent til lastbilen er væk.
Til lastbilchaufførerne er budskaberne:Tjek at spejlene er korrekt indstillet, før du kører. Få evt. en kollega til at hjælpe dig. Hvis en anden har kørt lastbilen, skal spejlene justeres, så de passer til dig.
Lastbilens side må højst fylde ca. 1 cm i hvert spejl, så udnytter du spejlene bedst.Hold altid spejle og ruder rene Lad være med at sætte klistermærker, vimpler, skærme el. lign. op på eller foran ruderne. Det tager dit udsyn. Vær meget omhyggelig med at orientere dig i spejlene, når du skal svinge. Husk, at det også er de langsomme og forsigtige cyklister og knallertkørere, der er i farezonen. Ikke kun de aggressive og hurtige.
-----