God lodslov med en enkelt plet
Lodsloven er nu vedtaget, og Danske Havne hilser det velkomment, at der sker en modernisering af det statslige lodsvæsen, som samtidig udsættes for konkurrence på de lodsninger, der slutter eller begynder i dansk havn.
Det er en lovændring, der har været længe undervejs, og som bygger på forsyningssikkerhed, kvalitet i lodsningen, og at der ikke må være udgifter forbundet med lodstjenesten for staten. Selvom der har været kritiske ryster fremme om, at fokus ændres fra sikkerhed til købmandskab, er det ikke et synspunkt, Danske Havne deler.
Danske Havne har dog et problem i forbindelse med loven. En havnechef kan risikere op til et års fængsel, hvis havnen anløbes af skibe, der ikke har benyttet certificeret lods. Det vil nemlig være en ulovlig handling, som skibet udfører. Men det er havnechefen, der straffes.
Myndighedernes pligtTransportministeren har dog understreget, at havnens personale kun straffes, hvis der er tale om en forsætlig og uagtsom overtrædelse.
- Men havnen er ikke involveret i bestilling af lods etc. Det er heller ikke havnen, der har tilsynet med, om skibene overholder reglerne ? det er myndighederne, påpeger Danske Havne og fremhæver, at havnene ingen gevinst har ud af at lade et skib anløbe uden lods.
- Danske havne arbejder for god og sikker søfart. Selvfølgelig skal lodserne være certificeret og have de rette kvalifikationer. Selvfølgelig skal skibene anvende lods efter regler og behov. Selvfølgelig skal skibene kunne komme sikkert i havn.
Men vi må melde hus forbi, havnen hverken kan eller skal kontrollere, om skibene har certificeret lods ombord ? her må tilsynet være sig sin opgave bevidst, lyder det fra Danske Havne.
-----