Branchen reagerer skarp
Protesterne kom prompte og nærmest éntonigt fra hele transportbranchen, da transportministerens overvejelser overhalingsforbud for lastbiler på samtlige danske to-sporede motorveje blev kendt. Branchen opfattede udspillet som et angreb.
Selv begrundede ministeren forslaget, der endnu ikke er fuldt udformet, med især hensynet til færdselssikkerheden, der kommer under pres jo mere trængslen på vejene stiger. Han lagde dog op til, at forbuddet ikke behøver gælde tidlig morgen og sen aften.
ITDs formand Mogens Therkelsen var blandt de første til at sig fra over for ministerens tanker: - Jeg må sige, at jeg endnu engang føler, at der bliver drevet hetz mod transporterhvervet, når sådan en udmelding kommer. Når man ser trafikken i al almindelighed så flyder den meget pænt ad motorvejen. Det er bestemt ikke lastbilerne alene, der er en hindring. Der er ligeså mange personbiler, der ligger utidigt i overhalingsbanen, udtalte Mogens Therkelsen ifølge DR Syd.
Det er situationer, hvor en relativt langsomt kørende lastbil overhaler en eller flere andre lastbiler og dermed optager den venstre vejbane i et vist tidsrum til irritation for ikke mindst privatbilisterne, som har ført til betegnelsen elefantvæddeløb ? og altså et ønske om at gribe ind fra ministerens side. Han kom med sin ide i Jyllands-Posten den 20. juni og fulgte op i de elektroniske medier.
Bremser vækstenDer har i flere år været overhalingsforbud på motorvejsstrækninger og så sent som 1. september 2005 skete der en fordobling af strækninger med forbud.
Direktør Erik Østergaard, DTL siger, at ministerens nye forslag er ude af proportioner forhold til, hvad der er behov for og finder det skadeligt:
- Konsekvensen er lavere produktivitet, flere lastbiler på vejene og endnu større chaufførmangel ? og det på et tidspunkt, hvor transporterhvervet reelt er i risiko for at blive en bremsepedal i forhold til hele den danske samfundsvækst, siger han og minder om, at det kun er få siden, at overhalingsforbuddet er skærpet.
Derfor ser branchen helst, at forslaget bliver droppet ? ministeren har bebudet, at der bliver en høringsfase efter sommerferien.
DTL peger på, at forslaget vil ramme et transporterhverv, der i forvejen er under pres på grund af flaskehalsproblemer og chaufførmangel. Lige nu mangler der 4000-6000 chauffører, og skal der nu flere lastbiler til at opveje overhalingsforbuddet, vil det kræve endnu flere chauffører.
- Varerne skal jo frem, og lige nu får danske virksomheder deres varer langsommere frem, fordi der er ventetider hos nogle transportvirksomheder, påpeger Erik Østergaard.
Tyskland dropper forbudDer er flere lande, som har overhalingsforbud for lastbiler, men det er ikke altid en fordel for trafikken. I Tyskland har man således fået bedre trafikafvikling på en motorvejsstrækning ved at fjerne et overhalingsforbud. På motorvej A7 ved Elbtunnellen i Hamburg har man sidste år fjernet det generelle overhalingsforbud for lastvogne. Det har haft en god virkning på hele trafikken. Siden det generelle overhalingsforbud blev fjernet, har der været en glidende afvikling af trafikken, og man oplever sjældent, at der er kødannelse, siger danske vognmænd, som dagligt passerer den trafikale flaskehals ved Hamburg. Tidligere holdt lastvognene i en lang kortege i det inderste spor, og det gav som regel også anledning til, at der også blev kødannelse blandt de øvrige trafikanter i de andre spor. Det generelle overhalingsforbud for tunge køretøjer blev erstattet af dynamiske trafiktavler, hvorfra der kan etablere overhalingsforbud efter behov.
Bedre adfærdOgså i DTL ønsker man at se problemet i et lidt andet lys:
- Transportministerens bekymring over bilisters ophidselse pga. overhalende lastbiler eller andre ting bør i stedet mane til tanker om, hvordan vi får en bedre trafikkultur i Danmark. DTL har før opfordret til en oplysningskampagne om overhalingsregler for bl.a. lastbiler. Der findes allerede detaljerede regler for adfærd under en overhaling. Derudover mener DTL, at det er god trafikadfærd, at den, der bliver overhalet, slækker på speederen, siger Erik Østergaard.
FDL mener, at Flemming Hansen burde tænke sig om.
- Et forbud løser overhovedet ingen problemer, og jeg tror snarere vi skal den modsatte vej. Vi slås i forvejen mod restriktioner som intet andet erhverv affinder sig med, og hvis den linje fortsætter, skal Flemming Hansen nok få smadret vort erhverv, siger FDL-formand Ib Larsen.
-----