Miljøzoner fra 2008
Miljøminister Connie Hedegaard har nu parat til at sende det længe ventede forslag om miljøzoner i storbyerne ud i høring.
Imidlertid gav de første reaktioner på forslaget indtryk af, at kravet om partikelfiltre gælder alle lastvogne uanset motorens emissions-klasse. Men det er ikke korrekt. Embedsmænd i Miljøstyrelsen bekræfter, at de miljøvenlige Euro4 og Euro5 lastvogne ikke er omfattet af kravet om partikelfilter ifølge det udkast til lov om miljøzoner, som nu skal ud i høring.
Allerede fra 1. juli 2008 skal alle lastvogne med Euro2-motorer eller ældre motorteknologi udstyres med partikelfilter, hvis de vil køre inde i Miljøzonerne.
To år senere kommer lastvogne med Euro3-motorer på listen. Dermed vil partikelforureningen fra alle lastvogne fra midten af 2010 være begrænset til et minimum, da lastvogne med Euro4 (der allerede er EU?s minimumskrav til nye lastvogne og busser) og Euro5 motorer (der bliver minimumsstandard fra 2009) har en udledning af de mikroskopiske sodpartikler, der er omtrent på niveau med lastvogne med partikelfilter.
En stor andel af de nye Euro4 og især Euro5 motorerne, der anvender SCR-teknologi, vil formentlig slet ikke eller kun vanskeligt kunne fungere med eftermontering af partikelfilter.
En delvis sejrFlere politikere, herunder Københavns overborgmester Ritt Bjerregaard mener, at miljøzonerne bør indføres hurtigere, men det afvises af miljøminister Connie Hedegaard.
I Dansk Transport og Logsitik erkender cheføkonom Ove Holm, at miljøzoneforslaget er en delvis sejr for vognmandsorganisationen.
- Vi har i årevis kæmpet for, at man undtager de nyeste og dermed mest miljøvenlige motorstandarder fra kravet om partikelfilter. Det gjorde man ikke i det oprindelige oplæg fra Københavns Kommune. Det er da glædeligt, at man har lyttet til vores råd, når det gælder Euro4 og Euro5 motorer.
- Men miljøministerens forslag, betyder i den nuværende udformning, at et meget stort antal lastvogne skal have eftermonteret partikelfiler, hvilket dels betyder store investeringer og dels højere driftsomkostninger, siger Ove Holm.
Partikler udefra
DTL har beregnet, at branchen bliver pålagt en ekstra omkostninger på op mod en milliard kroner og skønner, at resultatet bliver lukkede transportvirksomheder. I øvrigt tvivler DTL på, at et partikelfilter kan fås for 45.000 kr. pr. lastbil, når alt bliver regnet med.
- Vi har eksempler på, at alene monteringen af et filter på en bil har kostet 45.000 kr. Hvis en mellemstor transportvirksomhed skal have filter på 20 lastbiler, kommer virksomheden let over 1 mio. kr. med dette forslag, og det kan true en virksomhed med lukning, siger DTLs direktør Erik Østergaard, som også peger på at lastbiler kun udgør en del af partikelproblemet - resten er person- og varebiler og andre kilder som f.eks. partikler, der kommer blæsende hertil fra udlandet. De fjernes ikke ved at sætte filter på danske lastbiler, som i øvrigt i København står for tre pct. af den samlede trafik.
-----