Kassevognens år
Syv bilmærker introducerer helt nye store kassevogne på det danske marked i løbet af sommeren og efteråret. Selv om flere mærker deler design og fabrikation, er der reelt kun er tale om fire varevogne, så er det formentlig en rekord, som ikke bliver slået foreløbig.
Et bemærkelsesværdigt fællestræk for de syv nye kassevogne, er at de alle ? med en enkelt undtagelse fra Ford - kan bryste sig en maxi-udgave med en varerumskapacitet på 17 kubikmeter. Det fransk-italienske trekløver Citroën, Peugeot og Fiat er med den nye Jumper/Boxer/Ducato gået målrettet ind i segmentet for store kassevogne, som hidtil har været domineret af Mercedes Sprinter og Iveco Daily, når det gælder det danske marked.
Både Sprinter og Daily har solgt glimrende i de senere år og det volumenmarked, vil de andre bilfabrikker naturligvis gerne have en andel i.
Chaufføren i centrumFælles for de nye kassevogne, er at de byder på markante forbedringer i forhold til forgængeren ? især, når det gælder chaufførkomfort og sikkerhed.
Mercedes Sprinter var her tidligere flere vognlængder foran konkurrenterne. Derfor springer fremskridtene i kabinen nok også mindre i øjnene i den nye Sprinter og søsterbilen Crafter fra VW.
Designet er blevet markant mere personbilsagtigt. Endda i en sådan grad, at nogen kunder ? men næppe chauffører ? syntes det er lidt for flot.
I den anden ende af spektret står den nye Ford Transit, hvor den eneste synlige rest fra forgængeren er den robuste gummibeklædning i bunden af kabinen. Ford har lånt med arme og ben fra personbilsprogrammet.
Når det gælder trekløveret fra PSA-Fiat og Iveco Daily er designet mere afdæmpet uden kromlister. Men også her er det tydeligt, at man har taget både funktion og æstetikken alvorligt.
Fælles for alle er at gearstangen nu er et joystik på centerkonsollen, så det er let at krydse kabinen.
Kontor på hjul
Udstyrsgraden er hævet markant og ligger nu omtrent på niveau med det, man finder i de pågældende bilmærkers personvogne. Her er der dog betydelige forskelle fra mærke til mærke med Mercedes og Volkswagen i spidsen ? som forventet ? tæt fulgt af Ford. Fabrikkerne har også erkendt, at kassevognen er chaufførens kontor og har i varierende grad forberedt bilerne med strømudtag og datastik til forskellige former for it- og kommunikationsudstyr.
Samtidig har man for alvor lagt sig i selen, når det gælder opbevaringsplads med mange stuvningsskuffer etc. ? herunder nogen, der passer til hængemapper i A4-format.
Selv om komfort og ergonomi er forbedret markant, så er der et enkelt område, hvor det stadigt kniber. Kabinestøjen er dæmpet, men der er for hovedpartens vedkommende stadig et par trin ned til personvognsniveau.
Ford Transit er her en markant undtagelse ? med et hidtil uset lavt støjniveau i klassen.
Sikkerhed
Sikkerheden har også fået et løft. Frontairbag til chaufføren er standard og der tilbydes nu sideairbags til både chauffør og passager. Karrosserierne er blevet forbedret, når det gælder kollisionssikkerheden.
Når det gælder den aktive sikkerhed, er ABS-bremser standard. Mercedes og Volkswagen har gjort ESP ? i en ny og mere avanceret udgave end på den gamle Sprinter ? til standard. Det gælder også for de Iveco Daily?er, der kommer til Danmark. På Transit, Jumper, Boxer og Ducato er ESP ekstraudstyr ? angiveligt fordi bestemte kundesegmenter konsekvent beder om at få fjernet den slags ?overflødige? detaljer for at spare.
Lastafhængig bremsekraftdistribution er standard og vælger man ESP, så medregnes belastningen naturligvis også her.
Støt kurs
Når det gælder køreegenskaberne, så er indtrykket en anelse blandet. Da Transport-Tidende kun har haft lejlighed til forholdsvis korte testture bag rattet i de forskellige nye kassevogne, så er det urimeligt at afsige nogen dom. Specielt fordi testbetingelserne har været vidt forskellige.
Når det gælder Mercedes Sprinter ? og derfor også VW Crafter ? så er indtrykket, at køreegenskaberne ligger nogenlunde på niveau med den gamle Sprinter.
Den nye Iveco Daily er mindre stiv end forgængeren og generelt virker køreegenskaberne markant forbedret.
Det gælder også for Ford Transit, der dog i kurverne har en antydning af gele i bagtøjet ? en designdetalje, som angiveligt skal minde chaufføren om, at det er en kassevogn og ikke en sportsvogn, han kører i.
Når det gælder trekløveret Ducato/Jumper/Boxer, så har vi kun kørt ganske korte ture. Også her er er indtrykket, at der er tale om forbedringer ? men afhængigt af model og belastning, så virker bagtøjet lige lovligt levede, når den presses i kurverne.
Forskellen er ens
Selv om der er mange ligheder mellem de nye kassevogne, så er der også markante forskelle, der naturligt sætter et præg på prissætningen.
Iveco Daily vil med den selvstændige chassisramme og den deraf følgende robusthed, stadigt tiltrække mange kunder i sit specielle segment. Men konkurrencen fra Mercedes Sprinter og nu den nye VW Crafter ? der afløser den gamle LT ? vil fortsat være hård.
Fiat Ducato, Peugeot Boxer og Citroën Jumper er rykket op i Sprinter-segmentet, hvor de givetvis vil tiltrække mange kunder ? ikke mindst på grund af en attraktiv prissætning.
Ford Transit er lillebror i feltet, når det gælder volumen. Men de mange markante forbedringer og en forholdsvis lav pris gør, at vi gerne spår denne klassiker en lys fremtid.
Overfloden af nye van-modeller er godt nyt for kunder og brugere, fordi de giver segmentet et tiltrængt løft med bedre, mere miljøvenlig og tryggere teknologi.
At det for en varebilsjournalist er en blandet fornøjelse, fordi det bliver småt med de store nyheder i de kommende år, er en helt anden sag.
-----