Kassevogne i vejret med raketfart
Efter tre triste år i starten af det nye årtusinde er der for alvor kommet fart over feltet, når det gælder salget af kassevogne i Danmark. Alene siden nytår er salget steget med 36 procent til knap 5.800 kassevogne mellem 2,5 og 3,5 tons.
Sammenligner man med salget i de første fire måneder af 2003, så er antallet nyindregistrerede kassevogne mere end fordoblet.
- Det er først og fremmest byggeriet, der driver salget vejret. Men indtrykket, når vi taler med vores medlemmer er, at også distribution ? især i bymiljøer ? er i vækst, siger udviklingschef Jeff Jacobsson, De Danske Bilimportører.
Varevogne er et stedbarn i autobranchen, og derfor har man ikke opgørelser over, hvilke brancher, der trækker læsset på gule plader under 3500 kilo.
- Men den stigende internethandel, der kræver distribution direkte ud til forbrugerne og skærpede miljøkrav i byzoner vil formentlig bidrage til øget vækst på området, siger Jeff Jacobsson.
Gods på lette bilerKassevognen udgør et logistik-mæssigt paradoks. Det er forholdsvis dyrt, at transportere gods på et køretøj med en lille nyttelast sammenlignet med lastvognen. Men kassevognen har flere trumfkort i ærmet, der gør den interessant på transporter ud over et snævert ekspres-marked.
Hvis den holder sig under de 3.500 kilo, kan enhver med kørekort køre bilen, og ufaglærte chauffører er billigere end deres faglærte kolleger. Samtidig er kassevognene fritaget for kravet om fartskriver og dermed undtaget for kørehviletidsreglerne.
Det sidste trumfkort er hastigheden, hvor kassevognene slår lastbilerne med flere vognlængder. Især på motorvejene, men også inden for bygrænserne, hvor accelerationsfordelene i løbet af en arbejdsdag tillader chaufføren at nå flere adresser.
At markedet er interessant set med bilfabrikkernes øjne er tydeligt med syv bilfabrikkers lancering af nye store kassevogne i løbet af i år. Officielt er den pludselige opblomstring i bilfabrikkernes kreativitet begrundet med indførelsen af de nye Euro4 motorer til efteråret.
Men de skærpede emissionskrav kunne sagtens være klaret med redesignede eller nye motorer.
Årsagen er også, at der er et kraftigt stigende marked for professionelle erhvervskøretøjer i den lette ende.
Det er tydeligt, at bilproducenterne har haft et godt øje til det store tyske marked, da de sendte ingeniørerne til tegnebordet. Der er over en bred kam satset på de store maxi-modeller, hvor en varerumsvolumen omkring de 17 kubikmeter nu er standard.
Det er nemlig et køretøj, som har solgt rigtigt godt i Tyskland. Ikke mindst efter indførelsen af den tyske motorvejsafgift på lastvogne over 12 tons.
Det har udvidet nichen for store ?kleintransportere? markant, fordi kombinationen af en i godsmæssig sammenhæng attraktiv lastvolumen og høj hastighed, forbedrer indtjeningsevnen på kassevognen, selv om lastbilerne overordnet set er mere effektive.
Tendensen findes også herhjemme, selv om den er skjult i de kraftigt stigende godsmængder. Den bliver givetvis mere tydelig i de kommende måneder og år, i takt med de ?tunge? vognmænd får stadigt sværere ved at følge med efterspørgslen.
-----