23948sdkhjf

Turbospark til Zafira

Opel kan stadig være Zafira bekendt, selv om den ny model er et helt nyt design. Det viste Transport-Tidendes tidligere test af Zafira med en velafstemt 120 hk 1,9 liters dieselmotor, der alt andet lige er en af grundene til Zafiras popularitet på gule plader. Men Opels motorprogram indeholder også interessante benzinmotorer, der giver ekstra pift til Zafira ? vel og mærke uden at man går op til den toptunede OPC-version.

Zafira 2.0 Turbo er med et topfart på 225 km/t og acceleration fra 0-100 km/t. på ni sekunder et livligt chaufførbekendtskab.

200 sprællevende galopheste og et moment på 262 Newtonmeter rækker rigeligt til at trække Zafira rundt på danske veje ? både med og uden læs.

I modsætning til dieselmotorerne, hvor top-momentet kommer inden 2.000 omdrejninger, så må man vente et par tusind omdrejninger mere, før der for alvor sker noget. Men det sekund lever man sagtens med, når man belønnes med sparket ? der rækker til at skære godt tre sekunder af accelerationen fra 0-100 i forhold til den tidligere testede dieselmodel af Zafira Flexivan.

Den slags umodent pjat får man naturligvis ikke ustraffet. Hvor dieselvarianterne kører godt 16 kilometer på literen ved blandet kørsel, så kryber turbo-versionen kun lige op over 10 kilometer på en liter 95-blyfri ? og det tal kræver formentlig morfar-fod på speederen.


Velgennemtænkt

Den nye Zafira besidder alle de kvaliteter, som gjorde forgængeren til en succes, samtidig med den er moderniseret og forbedret over en bred kam.

Den sportsligt afstemte undervogn håndterer de ekstra kræfter fra 2.0 turboen uden at kny.

Kabinen fremstår i tidssvarende design, med velgennemtænkt og enkel indretning. Materialevalg og samlekvalitet virker forbedret i forhold til forgængeren.

Listen over standardudstyr tæller blandt andet aircondition, fartpilot, opvarmelige sæder, elopvarmede sidespejle, servostyring og fjernbetjent centrallås med startspærre.

Når det gælder sikkerhedsudstyr, så er der front- og sideairbag til både fører og passager, samt ABS-bremser med elektronisk stabiliseringsprogram.

Zafira har skivebremser på alle fire hjul


Varerum

Varerummet har en volumen på 2,1 kubikmeter. Adgangsforholdene er rimelige, når man tager MPV-klassens begrænsninger i betragtning.

Testbilen koster 50.000 kroner mere end den billigste Opel Zafira på gule plader.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063