23948sdkhjf

Let poleret HiLux

De fleste firehjulstrækkere ligner familiens pæne stue, når man kommer ind bag rattet. Altså et sted, hvor et par mudrede gummistøvler er lige så uvelkomne som fluen i suppen. Den nye Toyota HiLux er gået et stort stykke hen ad SUV-vejen, med smartere design og mere luksus i kabinen, så virker indretning og design praktisk og robust nok til en arbejdsmand bag rattet. Vel og mærke uden der dukker en husmor med kost og spand op i tide og utide.

Trods de smartere linier er designet konservativt fra yderst til inderst ? på den fede måde. Der er ingen grund til at reparere på noget der virker.

Komforten er forbedret og støjniveauet lidt lavere end i forgængeren.

Snusfornuft

Køreegenskaberne er også forbedret med mere moderne ophæng af typen dobbelt wishbone på forakslen og styretøj i forhold til forgængeren. Men den selvstændige chassisramme med integrerede bladfjedre på bagakslen, stor frihøjde og ikke mindst pickuppens lette bagende forhindrer, at HiLux bliver et livsstils-hit inden for bygrænsen.

Til gengæld, har Toyota bevaret de kvaliteter, som har sikret HiLux en stigende fanskare af brugere over hele kloden.

Robust og praktisk design kombineret med snusfornuftig mekanik.

Motoren er en af Toyotas egne 2,5 liters D-4D dieselmotorer, der yder 102 hk og et drejningsmoment på 260 Nm (dog kun 200 Nm i den tohjulstrukne version).

Den leverer hæderlig trækkraft til den tunge bil. Transmissionen er klassisk firehjulstrækker med manuel ? og lang ? gearstang og selvstændig gearvælger til høj og lavt gear. Der er fem fremadgående gear. HiLux motor har kræfter til de fleste opgaver uanset, om underlaget er asfalt eller muld, men adræt er den ikke. Og spænder man noget på krogen, så vil motoren givetvis få sin sag for.

Off road viser den nye HiLux til gengæld fornemme takter. Som på asfalt er et tomt lad til tider lidt drilsk, men HiLux er fortsat et yderst kompetent køretøj i terrænet.

HiLux har en nyttelast på 1000 kilo i 4X4-udgaven (1200 kilo i den tohjulstrukne). Den store frihøjde betyder også en forholdvis høj læssehøjde på 85 centimeter (dog kun 75 cm. på den tohjulstrukne).

Ladet er udrustet med store solide surringsøjer, der ville pynte på enhver varebil.

HiLux 4X4 må trække påhængsvogne op til 2250 kilo, dog kun 750 kilo for påhængsvogne uden bremser.

Sikkerhedsudstyret tæller naturligvis frontairbags til fører og passager. ABS bremser er suppleret med Toyotas LSPV-system, der øger bremsekræfterne på bagakslen, når der er læs på.

HiLux leveres i tre karosseriudgaver: single cab, extra cab og så double cab, hvor der er plads til fire passagerer.

Priserne starter ved godt 167.000 kroner inkl. moms.

Den nye HiLux vil helt sikker tiltale gamle kunder/brugere, fordi den er bedre end ? eller i hvert fald lige så god ? som forgængeren på alle områder. Spørgsmålet er så, om den kan tiltrække nye kunder med to interessante konkurrenter på vej fra Mitsubishi og Nissan.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079