Storebror til modulvogntoget
Ambitiøse miljømål i den svenske skovindustri skubber til udviklingen af større tømmervogntog
Mens debatten kører omkring indførelsen af modulvogntog på 25,25 meters længde og 60 ton vogntogsvægt i Danmark, er man i Sverige på vej til at udvikle endnu større vogntog. Ifølge det svenske dagblad Dagens Industri, arbejder forskeren Claes Løfroth fra forskningsinstituttet Skogfors, på at få lavet nye svenske regler, som kan give mulighed for at køre med tømmervogntog, der er længere end 25 meter. Samtidig er målet at få en vogntogsvægt på 80 ton og det er meningen, at disse supertømmervogntog skal kunne køre overalt på det svenske vejnet. I forvejen kører man indenfor skovområdet med større vogntog i lande som Canada og Australien. I Indonesien kører man endog med tømmervogntog, der har en tilladt totalvægt på 120 ton. Med det nuværende akseltryk og længere vogntog, bør det være muligt at køre med 80 ton kombinationer på det almindelige vejnet, siger den svenske forsker. Ved en forøgelse af lasteevnen i denne størrelse vil det være muligt at nedbringe såvel brændstofforbruget som udslippet med 30 procent. Samtidig vil man kunne fjerne 20 pct. af den nuværende lastbilflåde, og det vil sandsynligvis være den mindst rene del af flåden, som på den måde kunne udfases.
-----