Verdens stærkeste lastvognsprogram
Programmet er nu komplet med de to nye lette versioner FL og FE - Lanceret inden for kun ni måneder
Det er de skærpede miljøkrav med indførelse af EURO4 pr. oktober i år og ikke mindst den tyske motorvejsskat MAUTen, der har presset lastbilindustrien de seneste år.
Således har DAF, Renault, Scania og nu senest Volvo lanceret et komplet opdateret program inden for et lille år.
Men de store krav til dieselmotorernes udstødning, har betydet et farvel til mange gode dieselmotorer, og dermed også farvel til hele lastvognsmodeller.
Volvo-koncernen har introduceret nye motorer over hele linien, og alligevel er man gået lidt uden for Volvo Power Trains egen produktion for at dække behovet i de nye FL og FE-serier.
PR- og kommunikationsansvarlig hos Volvo Truck Corporations Europa Division Ulf Arensberg sagde til Trans Inform, at der forelå en ny situation med de nye modeller, nu da Volvo Truck ikke står for produktionen af de nye lastvogne.
- Da vi skulle udvikle de nye FL og FE serier, skrev vi nærmest en ønskeseddel til Volvo Power Train, som derefter har skruet det hele sammen med dele fra alle mulige leverandører - så vidt muligt inden for eget regi, siger han.
Den nye 7,2 liter Volvo motor, er i virkeligheden en Deutz.motor, som i forvejen anvendes i nye Renault lastvogne og som også finder anvendelse i visse SISU militærlastvogne. Den nye motorserie er dog udviklet og specificeret af Deutz og Volvo i fællesskab. Motoren bliver produceret i Köln og Volvo-koncernen har for nogle år siden opkøbt ca. 10 procent af aktierne i Deutz.
Gearkasserne kommer fra tyske ZF, mens bagakslerne er de samme som allerede anvendes i andre Volvo-lastvogne. Chassiset er delvis fra den større FM-serie, mens førerhusene er fra Frankrig og benyttes af både Renault og til DAFs LFserie. Førerhusene til Volvoerne skiller sig dog ud ved at være mere sikkerhedsspecificerede.
De opfylder selvfølgelig den skrappe svenske slagprøvetest.
MotorserienMotorserien består af en sekscylindret rækkemotor med commonrail brændstofindsprøjtningssystem - en mere konventionel og gammeldags konstruktion med en normal placeret knastaksel med stødstænger. Det betyder imidlertid mindre støj, og motoren er ikke så høj. - Vigtigt fordi motoren skulle være kompakt for at kunne være i de nye lastvognes maskinrum.
Den nye D7 motor findes i tre forskellige udførelser, en 240 hk version med et drejningsmoment på 920 Nm, en 280 hk version med et drejningsmoment på 1050 Nm samt en største version på 320 hk med et drejningsmoment på 1200 Nm. Interessant nok er de nye motorer meget arbejdsvillige, med en trækkraft der starter nede ved 1000 omdrejninger i minuttet. Når man f.eks. kører i en FE-model med ni trins gearkasse, kan man ofte køre i femte gear med lave omdrejninger, når man skal køre langsomt og f.eks. dreje etc. FL serien kører med 240 og 280 hk versionerne mens FEserien kører med enten 280 eller 320 hk. Motorserien findes i såvel EURO3 som EURO 4 og 5 udførelser. D7 motoren udmærker sig også ved at være meget let. Vægten er kun 645 kg, der er 7 kg lettere end den gamle D6 motor til den gamle FLserie.
Ingen automatiseret gearkasse
Til FL serien leveres to alternative manuelt betjente gearkasse, begge af mærket ZF med henholdsvis seks eller ni trin i fremadgående retning. Hertil kommer en fuldautomatisk gearkasse fra Allison, der er en fantastisk gearkasse og som helt sikkert vil finde anvendelse til segmenter som renovations- og redningskøretøjer.
Der er tre forskellige bagaksler, to med enkeltreduktion og en alternativ version med navreduktion til FLserien. Til FLserien, der chassiesmæssigt ligger mellem 12 og 16 ton, findes der tre alternative førerhuse. Det er Daghytten L1H1, sovekabineførerhuset kaldet Comfort Cab L2H1, der er udstyret med en god sovekabine.
Til FE serien, der ligger i vægtklassen over FLserien og op til 26 ton, findes der også to manuelle gearkasser fra ZF. En version med seks gear fremad og en version med ni trin fremad, som endog kan leveres med overgear. Det er også muligt at vælge Allison automatgearkasse med 6-trin Til FEserien.
På gearkasseområdet kommer dog det eneste minus af betydning, som jeg vil tildele de nye Volvo-serier. Der findes intet gearkassealternativ som f.eks. I-Shift, der er en manuel gearkasse, som er udstyret med en robot til at skifte gear. Når man i forvejen har valgt ZF som gearkasseleverandør, burde det også være muligt at tilbyde en ASTronic gearkasse med automatiseret gearskifte til disse to nye lastvognsserier.
Netop til denne størrelse af lastvogne, vil det være en stor hjælp. Chauffører på denne vognstørrelse er ofte ikke så veluddannede og transportopgaverne er ofte under tidspres og i meget trafikeret by-område m.v., hvor en robot, der kan varetage gearskiftet vil være guld værd.
Til FEserien tilbydes også bagaksler fra allerede eksisterende Volvo-modeller, heraf to versioner med almindelig enkelreduktion samt en version med navreduktion. Endelig findes der også tandembogie, der er udstyret med navreduktions-aksler. Endelige findes der bogieaksler, enkeltmonteret med og uden styring, samt selvfølgelig en rigtig nordisk tvillinghjulsbogie. FEserien tilbydes i tre forskellige førerhusudførelser, nemlig Day Cab L1H1, der er en kort dagkabine og L2H1 Comfort Cab, der er en lidt længere version samt topversionen Sleeper Cab L3H1
Det er ofte svært at lave gode førerpladser i små lastvogne, fordi pladsen er trang. Det går ofte ud over forhold som ratstilling og plads rundt om føreren. Men begge førerhuse er topmoderne med rigtige gode arbejdsforhold.
Man har implementeret det flotte cockpit med det gode display og tilhørende kontrolure fra de store FM og FH-serier. Det er godt lavet. De to nye serier skal også roses for at være godt udstyret på spejlområdet. Volvo har opnået en god afstand mellem spejlene og A-stolpen i højre side. Et forhold der betyder, at der ikke er så stor en blind vinkel.
Flere prøveture i forskellige demovogne på Volvos demoanlæg i Göteborg, efterlod et rigtig godt indtryk af de to nye lastvognsserier. Skal jeg være lidt kritisk ud over det med den manglende gearkasseversion med automatiseret gearskifte, så kunne jeg godt tænke mig, at man lige havde "spildt" lidt mere stof indvendig i førerhuset på motorkappen, loftet og på bagvæggen.
Selve førerkomforten er i top. De to nye lastvognsserier, er meget moderne lastvogne, med meget høj brugervenlighed og med mulighed for en høj miljøprofil.
-----