23948sdkhjf

Er det nu også den skinbarlige sandhed

Det spørgsmål stiller vognmand Leif Hansen, Gedved til udtalelser fra chefen for Rigspolitiets Færdselsafdeling Mogens Wilbert - Men politichefen fastholder.

Det spørgsmål stiller vognmand Leif Hansen, Gedved til udtalelser fra chefen for Rigspolitiets Færdselsafdeling Mogens Wilbert - Men politichefen fastholder.



I et pressereferat fra FDL, er Mogens Wilbert citeret for på et møde i Århus forleden at have sagt: "En myte, vi ikke kontrollerer udlændingene".

Når vognmanden fra Gedved rejser spørgsmålet er det ikke helt tilfældigt.

- Hvis udlændingene bliver stoppet, slipper de tilsyneladende med latterligt små bøder for grimme forseelser, mener han med et dugfrisk eksempel i hukommelsen, nemlig en sag, har en belgisk lastvogn blev i begyndelsen af maj efter en anmeldelse standset på motorvej E45 af politiet i Horsens. for at have kørt uden, at speedometer og fartskriver var tilsluttet.

Det var tilsyneladende svært for politifolkene at kommunikere med den udenlandske chauffør, der pludselig kun kunne tale fransk, og som heller ikke havde mere end to diagram-ark.

Efter nogen kommunikation frem og tilbage, endte sagen ifølge vore kilder med, at den belgiske chauffør måtte lægge 1500 kr. for at have kørt uden at have speedometeret koblet ind - og dermed også uden, at fartskriveren var koblet til. Chaufføren kunne endog køre videre efter at have betalt bøden.

I den slags sager slipper en dansk vognmand og chauffør ved en kontrol i Danmark næppe med 1500 kr. i bøde. Det ville nok have været en betinget frakendelse af kørekortet for chaufføren samt fare for inddragelse af vognmandstilladelserne for den pågældende vognmand. Vognmand Leif Hansens konklusion på sagen var dengang, at udenlandske chauffører slipper betydelig billigere end danske ved overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelserne.

I realiteten burde den belgiske vogn også have været udtaget til teknisk inspektion, så man kunne få fastslået, om der eventuelt var monteret en kontakt til at tænde og slukke for speedometer og fartskriver. Ligeledes burde vognen have været lagt død i mindst et døgn, når chaufføren ikke kunne fremlægge diagramark for flere døgn, mener Leif Hansen


Svar fra politichefen

Der gøres ikke forskel ved kontrol af danske og udenlandske chauffører og deres lastbiler, siger Mogens Wilbert i en kommentar til Leif Hansen vurdering.

- Under mødet i Århus blev jeg som så ofte før konfronteret med den påstand, at vi i Færdselspolitiet ikke kontrollerer udenlandske chauffører og deres lastbiler i samme omfang som vi kontrollerer danske. Det er nu engang sådan med fejlagtige påstande, at de bliver ikke mere rigtige af at blive gentaget, hvilket jeg da også klart gav udtryk for i min besvarelse, nemlig at der ikke gøres forskel.

Vognmand Leif Hansen, Gedved, der åbenbart har læst et referat af mødet, har fundet anledning til at rejse tvivl om min påstand om lige behandling i en artikel e-nyt, hvor Leif Hansen, med udgangspunkt i en sag fra en jysk politikreds, mener at kunne påvise, at jeg ikke har ret i min påstand, lyder det fra Mogens Wilbert, som dog ikke vil gå ind i Horsens-politiets sag.

Det er derimod Færdselspolitiets opgave at kontrollere trafikken på vejene, herunder den tunge del heraf, og i den udstrækning vi finder ulovligheder, at rapportere disse til den politikreds, hvor forseelsen er begået. Det er herefter politikredsenes opgave, som anklagemyndighed, at fastsætte straf og sanktioner, i den udstrækning det ligger indenfor politiets kompetence.

Så i den konkrete sag, hvor lastbilen blev standset og kontrolleret, er der for mig intet der modbeviser min påstand om, at vi ikke i samme grad standser og kontrollerer danske og udenlandske lastbiler, chauffører og vognmænd, siger Mogens Wilbert.

Vognmand Leif Hansen skrev derefter et brev til Politimesteren i Horsens, hvor han anmodede om at få en redegørelse for, hvordan denne sag kunne afgøres med et så latterligt bødeforlæg. Herefter blev han ringet op af politimesteren, der sagde, at bødeforlægget var højere og at sagen var overgivet til de belgiske myndigheder. Politimesteren ville dog ikke ud med hvor meget højere bøden var, så noget tyder på, at den ikke er særlig stor.

Ën ting er sikkert. Hvis en dansk lastvogn, havde begået den samme forseelse i f.eks. Frankrig ville bøden blive kæmpestor, og vognen vil også få lov til at blive stående til det passede myndighederne at slippe den igen. Det vil allertidligst kunne ske efter at chaufføren ville have afholdt et passende hvil.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062