23948sdkhjf

En digital udfordring

Efter mange omveje er tachografen nu er realitet for danske vognmænd og chauffører. Det har fået ITD til med vanlig grundighed at tage fat på sagen.

Efter mange omveje er tachografen nu er realitet for danske vognmænd og chauffører. Det har fået ITD til med vanlig grundighed at tage fat på sagen.



På en række fyraftensmøde landet over har ITD gennemgået både selve tachografen (den digitale fartskriver) med fokus på hvordan den fungerer - og de organisatoriske ændringer, den vil medføre i virksomhederne. Der skal jo opbygges en "infrastruktur "for at håndtere både digitale data og analoge informationer, for at opfylde lovens krav.

Status på situationen omkring bødekataloget gennemgås. Også de skærpede sanktioner i Danmark og i EU generelt vil skulle indgå i de overvejelser, som en transportør må gøre sig, når han vurderer den måde, som han ønsker at implementere systemerne i sin virksomhed på.

Et at de vigtige punkter i den sammenhæng er også bødekataloget. For de skærpede sanktioner i Danmark og i EU generelt vil skulle indgå i de overvejelser, som en transportør må gøre sig, når han vurderer den måde, som han ønsker at implementere systemerne i sin virksomhed på, påpeger ITD


Dagligdagens problemer

Allerede nu står det klart, at det største problem vil være at få løst de dagligdags problemer, som både chauffør og vognmand vil opleve.

Derfor har ITD opbygget en hjemmeside, som beskæftiger sig med den digitale tachograf og bl.a. rummer FAQ, som løbende vil blive udbygget.

For at hjælpe chaufførerne kunne det overvejes at udarbejde en brochure med en del af disse spørgsmål/svar. Ligeledes vil ITD's konkrete virksomhedsrådgivning på grundlag af konkret foretagne analyser også kunne bruges af medlemmerne.

På møderne blev tankerne/filosofien/visionen bag digitaliseringen beskrevet sammen med de forskellige korttyper: Hvor købes de og hvad skal vognmanden skal gøre, inden chaufføren kan køre med en lastbil, hvor den digitale tachograf er monteret etc.

Tachografen udløser et hav af praktiske spørgsmål lige fra "Hvordan kan jeg se, om det digitale kontrolapparat virker? til "registrerer den digitale fartskriver hastigheden, og hvad er "Hvad er et virksomhedskort?"

Svarene er i øvrigt; Den digitale tachograf viser en fejlmelding i displayet - ved totaludfald kan man dog ikke se noget.

Ja, den digitale fartskriver registrerer hastigheden indenfor de sidste 24 timer opdelt på sekunder

Virksomhedskortet er et chipkort udstedt til transportfirmaet af den kompetente myndighed i den medlemsstat, hvor firmaet er etableret, som skal bruges til at downloade data, som er gemt i tachografens massehukommelse og til at sikre de data, som tilhører denne virksomhed, mod enhver uautoriseret adgang.

På ITD hjemmeside kan man få svar på næsten alt om tachografen.


Kontroldirektivet

Ved hjælp af en simuleringsmodel fra VDO Siemens blev der på møderne kørt et scenario, hvor både chaufførens og vognmandens daglige brug af det nye kontrolapparat blev demonstreret.

Arbejdstidsdirektivets krav om registreringer blev gennemgået sammen med de kommende ændringer af køre-hvile-tids-reglerne beskrives.

Det netop vedtagne kontroldirektiv understreger nødvendigheden af at effektivisere måden, man indsamler, håndterer og analyserer data på, når de digitale tachograf er monteret.

I øvrigt har FDE Service Partner A/S et koncept for effektiv administration og håndtering af de nødvendige data. Det er edb-mæssige løsninger, hvor brugeren både kan vælge at løse problemerne ved køb af et in-house produkt og en løsning hvor FDE Service Partner indtræder som service-provider.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063