23948sdkhjf

Biobrændstof i Scania'er

Den svenske lastbilproducent Scania åbner nu for ren brug af biobrændstof for at imødekomme den stigende interesse for CO2-neutralt biobrændstof.

Den svenske lastbilproducent Scania åbner nu for ren brug af biobrændstof for at imødekomme den stigende interesse for CO2-neutralt biobrændstof.



Scania har efter et omfattende testforløb, godkendt motorerne i nyere lastvogne til drift på 100 procent rapsmetylester (RME). Vel og mærke uden modifikationer af motoren.

RME er et brændstof med diesellignende egenskaber, som udvindes af rapsolie. RME har et noget lavere energiindhold end dieselolie, der er baseret på fossile brændstoffer, og dermed er ydelse og forbrug en anelse dårligere ved anvendelse af RME. Udledningen af NOx er højere, men til gengæld er udledningen af CO2 og sodpartikler mindre.

, selv om europæisk landbrug højst vil kunne producere rapsolie nok, til at dække 10 til 15 procent af den samlede brændstofefterspørgsel i transportsektoren.

Europæisk landbrug vil dog højst kunne producere rapsolie nok, til at dække 10 til 15 procent af den samlede brændstofefterspørgsel i transportsektoren.

Scania erkender, at forsyningsmulighederne gør, at en generel anvendelse af ren RME-brændsel kun er aktuel i specielle tilfælde, og anser tilsætning af 3-5 procent RME til dieselolien for mere realistisk løsning.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.297