Transportcentre også modulcentre
De danske transportcentre har i dag etableret sig som en vigtig faktor i transporten, og med transportministerens tanker om, at de skal indgå i den forventede udvikling af modulvogntog får transportcentrene endnu rolle at spille.
Transportminister Flemming Hansen har flere gange slået fast, at han ser vejtransporten som et dansk styrke-område, der skal tilgodeses. Det fastslog han så sent som på DTLs generalforsamling i Haderslev i maj.
Og i den sammenhæng har også modulvogntoget en rolle at spille. Selv om transportministeren er forsigtig med at love noget, som er der lagt op til en udvidelse af forsøget, selv om branchen langt fra synes, at det er nok.
Ministeriet er i gang med at se på, hvordan der kan gennemføres større forsøg uden at det går ud over sikkerheden på vejene.
- Vi må vide, hvordan vi skal tilpasse infrastrukturen, hvilke typer vogntog, der kan køre på det danske vejnet og så videre, siger Flemming Hansen, som principielt mener, at så mange typer modulvogntog som muligt skal have lov til at køre i forsøgsordningen.
For infrastrukturen kræver det mindre ombygninger af eksempelvis tilkørsler, så de lange lastvogne kan komme rundt på en trafiksikkerhedsmæssig forsvarlig måde, mener Flemming Hansen, som vurderer, at det nuværende motorvejsvej vil være et godt udgangspunkt.
Og her er transportcentrene udset som et godt sted at foretage de fornødne omkoblinger, ligesom havnene er inde i biledet. Transportcentrene indgår som punkter, hvor man kan foretage de fornødne omkoblinger, idet det ikke netop ikke er planen, at de lange vogntog skal bevæge sig ind i byerne eller komme for tæt på bløde trafikanter. Her er transportcentrenes beliggenhed ved motorvejsnettet som skabt til formålet.
Det er ikke meningen, at modulvogntogene skal omlades på centrene..
- Det ville være en besværlig proces. Det, der skal ske, når modulvogntog skal videre ud til modtageren via det almindelig vejnet, er, at vogntoget splittes op i to. En del af et 25,25 meter langt modulvogntog kobles af den dolly, der er tilkoblet efter den lange forvogn. I stedet bliver traileren koblet efter en almindelig sættevognstrækker, hvorefter vogntogslængden kun er de sædvanlige 16,5 m lang.
Der er dog lagt op til, at flere typer vogntog skal indgå i forsøget.
-----