23948sdkhjf

Flyvende udvikling - også for modulvogntog

Imens evolutionen finder sted venter danske lastbilejere og transportfirmaer på at få lov at køre i Danmark

Imens evolutionen finder sted venter danske lastbilejere og transportfirmaer på at få lov at køre i Danmark



Udviklingen af Modulvogntogskonceptet løber stærkt lige nu.

Det skyldes ikke mindst, at flere og flere lande i dag har modulvogntog kørende - og flere og flere begynder at udvikle konceptet.

I Sverige har man det seneste år mange flere B-dobbeltkombinationer med linktraileren som det vigtige led.

Ellers er det dolly'en, som kobles til en forvogn, hvorefter der tilkobles en standardtrailer. Der er det man normalt forbinder med modulvogntog.

Der kører da også flere og flere sættevognstog i både Sverige, Finland og Rusland, som har tilkoblet en kærre. I denne kombination tillader man i det meget innovative Finland en almindelig påhængsvogn i stedet for en kærre.

Kvikt indfald

Og det seneste skud på stammen er set i Holland, hvor et kvikt hoved har fundet ud af, at man kan sammenkoble to kærrer efter en forvogn. Så har man et meget fleksibelt modulvogntog.

Forvognen kan jo selvfølgelig håndtere begge kærrer, så man er helt uafhængig af andre trækkende enheder, når man forlader supervejnettet, der er det vejnet,som modulvogntogene er begrænset til at køre på.

Interessant nok ser det ikke ud til, at de såkaldte omkoblinger fra 25,25 m til de almindelige EU-længder overhovedet giver anledning til problemer i Holland.

Finland ligner

Kører man lidt rundt i Finland, finder man hurtigt ud af, at vejnettet stort set er af samme beskaffenhed som i Danmark - og faktisk med færre motorvejsstrækninger. Vejkryds og rundkørsler ligner til forveksling danske veje.

Alligevel kører modulvogntogene overalt i Finland. Der er ingen generelle begrænsninger eller noget specielt vejnet.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062