Lastbil Veteranrallyet igen en stor succes
Initiativtagerne kan være stolte af at deres arrangement, der for sjette år kører uden at blive for kommercielt - men med stor opbakning
84 startende køretøjer, veteranlastvogne, busser og brandbiler var der til årets Lastbilveteranrally, som traditionen tro blev afholdt lørdag den 10. juni.
Det fantastisk flotte solskinsvejr var med til at gøre dagen perfekt til arrangementet, der virkelig blev et tilløbsstykke.
Men der var også noget at se på. Kulturen med de gamle veterankøretøjer lever i bedste velgående, og der sker hele tiden nyt - ellers glemte lastbiler, dukker op som nyrestaurerede veterankøretøjer til store glæde for alle interesserede.
Der er ingen tvivl om, at mange af de fremmødte tilskuere kunne nikke genkendende til rigtig mange af de flotte køretøjer.
Men der er jo sket meget de sidste 30 år, og mange af nutidens yngre chauffører og vognmænd, har ikke ret megen viden om hvordan en moderne lastvogn så ud dengang. Med de mange veteranlastvogne har man også sikret en vigtig del af landevejshistorien for eftertiden.
Selv med i bedømmelsen
I lighed med tidligere år var der også udenlandske køretøjer med til løbet i Silkeborg. Starten gik fra DAB Buscenter via Virklund, Gl. Rye, Voerladegaard til Dan-Sand i Addit, hvor middagspausen blev afholdt. Herfra gik ruten videre via Løndal, Salten, Them, Gjessø, Funder Enge tilbage til målet ved DAB Buscenter. En samlet strækning på ca. 80 km.
Konkurrencen om den flottest restaurerede lastvogn, har år fået en anden bedømmelses-proces end tidligere. Alle deltagere skulle i år skrive tre emner op til de første tre vinderpladser. På den måde var alle deltagere i denne konkurrence selv med til at vælge, hvem der skulle vinde.
Og vinder af denne konkurrence blev Start nr. 15 vognmand Bent Poulsen Nr. Snede, der bestemt ikke er en ukendt deltager i veteranløbet. Den midtjyske vognmand kørte i sin flot restaurerede Scania-Vabis L71 Regent med tilhørende tanksættevogn, der er lakeret i de rigtige ESSO-farver fra dengang.
På andenpladsen fulgte i denne disciplin Dieter Stiebur fra Tyskland i en prægtig Scania Vabis LS76 fra 1967, mens tredjepladsen blev indtaget af Søren Sørensen, Vejen, der deltog i sin meget flotte nyrestaurerede Volvo FB88 fra 1968.
Vindere i rallyets point-konkurrencer blev på første pladsen Stephen Dixen, Ullerup i sin Volvo L370 fra 1955, mens andenpladsen gik til Niels Bomholt fra Århus, der deltog med sin Scania-Vabis LBS 76 Super fra 1967. Tredjepladsen blev vundet af Arne Buhl, fra Hasselager, som kørte i en Bedford ML fra 1952.
Mindst 25 årVognmand Jens Chr. Beck siger til Trans Inform, at man i år bevidst har holdt militærkøretøjerne ude fra løbet, der i forvejen er begrænset til køretøjer, som er mindst 25 år gamle.
Med en ihærdig indsats fra initiativtagerne vognmand Jens Chr. Beck, værkstedschef Knud Hedegaard, Motorgaarden og støtte fra direktør Poul Erik Beck, Jens Konrad A/S samt Dieselhuset A/S og Ejner Hessel A/S har man formået at holde det årlige veteranløb på et ikke kommercielt plan, som gør det til en enestående begivenhed i det danske transportliv.
-----