Knud Hansen - En kompetenceklynge
Forventninger om et voksende marked for elektronisk trailerovervågning hos Knud Hansen A/S, Padborg
Padborg fremhæver ofte den enestående klynge af transport- og logstikrealerede kompetencer, der er samlet i grænsebyen.
Tilsvarende satser køle- og trailerspecialisten Knud Hansen A/S på et komplet udbud af trailerrelaterede services efter one-stop-shop princippet.
- Salg og service af Thermo Kings kølemaskiner, som var virksomhedens startgrundlang er stadig vores hovedaktivitet. Men service på trailere, lifte og presenninger via Sækko Design fylder stadigt mere. Det område, som er i størst vækst er elektronisk online overvågning af trailere, siger kommunikationschef Michael Gadegaard, Knud Hansen A/S.
Styrer 200 enhederDet er især på køletrailere, efterspørgslen efter systemer der løbende overvåger temperaturen og rapporter hjem til vognmand/speditør om temperaturudsving og detaljer som åbning af døre, der efterspørges i stigende grad.
- Vi ser hele trailerflåder, på op til 200 enheder, som udstyres med teknologien, fordi det giver en langt større sikkerhed i transportkæden. Det betyder ikke bare, at man kan gribe ind, før det temperaturfølsomme gods tager skade, hvis der er noget galt. Man kan også dokumentere over for transportkøber, at kølekæden er ubrudt, forklarer Michael Gadegaard.
AlarmfunktionKnud Hansen A/S har udviklet en webbaseret trailertjekkerløsning sammen med et belgisk firma..
- Vi er på vej med en samlet internetbaseret platform, som kan integreres med forskellige systemer. Det kan for eksempel sættes til at genere en PDF-fil med alle relevante data, når lastbilen ankommer hos kunden. Systemet er indrettet med alarmfunktion, så data først bliver fremhævet, når de rammer, der er fastsat for transporten - på temperatur, rute eller sågar fart, overskrides, fortæller Michael Gadegaard.
Mobil serviceKnud Hansen A/S har fire afdelinger alene i Padborg. Derudover er der afdelinger i Tinglev, Esbjerg, Holstebro, Vejle, Hedensted, Odense, Slagelse og Brøndby.
- Derudover oplever vi en stigende efterspørgsel efter vores mobile service, hvor vi kører ud til kunderne. Det er i sagens natur mest brugt i de områder, hvor vi ikke har værksteder, siger Michael Gadegaard.
-----