Er import-ledet på vej ud?
Den gammeldags importør er reelt ved at forsvinde og blive afløst af et mere servicepræget led
Forsvinder import-ledet?
Et spørgsmål nogle vel berettiget stiller efter, at flere lastvognsforhandlere er blevet større, og nogle endog er blevet knyttet helt tæt til producent gennem ejerskab.
Det har vi set nærmere på i den PACCAR-ejede DAF-organisation, der lokalt har valgt at lade det private firma Lastas være eneforhandler. Det har medført, at importvirksomheden er blevet droslet ned til et kontor med blot fire medarbejdere.
Herom siger direktør Knud Dyresberg DAF Trucks
- Hvis man med en importør mener et firma, der importerer en vare til landet - det vil sige modtager og betaler for varen - ja så eksisterer en såkaldt importør ikke længere, for så vidt angår DAF i Danmark. Det skyldes, at nye systemer gør det muligt for salgs- og serviceforhandlerne at have en direkte kontakt til DAF, så bestilling af biler og reservedele, håndtering af reklamationer samt fakturering af varen foregår elektronisk mellem dem og DAF.
- Desuden er de nye forhandlerkontrakter tegnet mellem fabrikken og salgs- og serviceforhandlerne, så der er helt naturligt en handelsøkonomisk binding mellem de pågældende partnere, siger han.
Det vigtige eftermarkedMen nu er eller var importørens opgave ikke blot at importere en vare, men mindst lige så meget at sikre salget og eftersalget, så kunderne får en god oplevelse før under og efter købet.
- Samtidig skulle importøren være producentens repræsentant i det område, han varetager. Alle disse opgaver skal fortsat udføres og i langt de fleste lande ved hjælp af medarbejdere fra det land, hvor varen sælges, fordi der stadig er store forskelle mellem de enkelte markeder (størrelse, markedsandele, købsmønstre og -adfærd, osv.) selvom vi befinder os på det europæiske marked. Det er der også mellem de enkelte markeders forhandlernet (antal, uddannelse, DAF erfaring, osv.).
- Derfor løses de nævnte opgaver bedst af medarbejdere med et nationalt og lokalt kendskab, påpeger han.
Udviklingen af systemer samt udbredelsen af EDB og Internet har gjort verden meget mindre, så hvor forhandleren tidligere alene henvendte sig til den lokale "importør", gør nye systemer det muligt at få svar på spørgsmål direkte fra fabrikken.
Direkte- Eksempelvis fremsender vores serviceforhandlere deres reklamationer direkte til fabrikken og får også svar på eventuelle godkendelser eller afvisninger fra fabrikken. De har også mulighed for at få svar fra vores Back Office samarbejdspartner, som er den hollandske pendant til os, der i kraft af et større marked allerede har den viden og de resurser til rådighed, som er nødvendige for at kunne løse opgaven, forklarer Knud Dyresberg.
- Derudover kommer vi som "importøren" ind i billedet, når der f.eks. skal fastsættes markedspriser for biler og reservedele, når image-skabende markedsføringsaktiviteter skal igangsættes, når tekniske løsninger for produkter, der sælges i det pågældende land, skal vælges og udføres, eller når alle ikke rutineprægede opgaver skal løses, herunder forretningsrelaterede løsninger såsom f.eks. kulance, siger han.
En repræsentant
- Så alt i alt må svaret være, ja, der er brug for en samarbejdspartner med nationalt kendskab, som man kan kalde DAF's repræsentant i landet, eller noget andet, men i vores tilfælde er der som beskrevet ikke tale om en importør i ordets oprindelige betydning.
- Det er dog udviklingen, der bestemmer. hvilke opgaver der udføres med det ene formål for øje at sikre den bedste og mest effektive håndtering af DAF's produkter, så DAF fortsat vil være konkurrencedygtig og interessant for kunderne i markedet, fastslår Knud Dyresberg
-----