23948sdkhjf

De nye DAF-modeller har en ansigts-løftning

Udvendig kan man kende de nye modeller på at fronten har fået et lift. Der er kommet ekstra forlygter i kofangeren og grillen har fået et nyt look.

Udvendig kan man kende de nye modeller på at fronten har fået et lift. Der er kommet ekstra forlygter i kofangeren og grillen har fået et nyt look.



Desuden er der kommet nye spejle i konsekvens af de nye spejlkrav, som stiller krav om større oversigt ude i højre side. Her skal det nævnes, at spejlarrangementet specielt på LF-serien er lavet rigtig godt. På trods af de store spejle er der ikke en stor sammenhængende død vinkel med dørstolpen. Spejlene sidder længere ude og giver mulighed for, at man kan kigge mellem dørstolpen og spejlene. På dette punkt er LF-serien rigtig godt lavet.

Indvendig har man implementeret et nyt instrumentbord. En god arbejdsplads er blevet bedre kan man sige.

DAFs tidligere modeller i LF og CFserierne blev nylanceret i begyndelsen af 2001 og var allerede dengang udstyret med et formidabelt instrumentbræt. Det er blevet endnu bedre, bl.a. med det nye rat, der har indbyggede kontakter til vigtige funktioner.

Interiøret er i store træk hentet fra DAFs store XF-serie, der blev opdateret sidste år. LF serien leveres enten med en dagkabine eller med et sovekabineførerhus, der har en køje på 200 x 70 cm, som giver mulighed for, at en chauffør kan overnatte.

Gode løsninger

På gearkassesiden tilbydes LFserien såvel med flere alternativer, der omfatter manuelle gearkasser, en 6-trins ZF Astronic gearkasse med automatiseret gearskifte og en fuldautomatisk Allison.

Det er virkelig et stort fremskridt med Astronic gearkassen, som jeg absolut vil anbefale kommende LF-ejere at købe. Den kommer helt til sin ret i en lastvogn, der som LF-serien er født til at køre meget distribution i byområder, hvor chaufføren har nok at gøre med at finde vej og koncentrere sig om den øvrige trafik.

LF-serierne er udstyret med skivebremser på alle hjul og under de korte prøvekørsler ved DAFs testanlæg, viste bremserne sig at fungere meget fint. CF-serien tilbydes i tre forskellige førerhusvarianter, en kort dagkabine, en version med sovekabine og lavt tag, samt en sovekabine version med højt tag (CF Space Cab).

Sidstnævnte førerhusvariant er en fortrinlig løsning, hvis man ikke skal bo i bilen hver eneste nat ugen igennem. CF-serien har ventilerede skivebremser, der virker hurtigt og direkte. CF-serien tillige udstyret med EBS, som også er kombineret med ABS og ASR-funktioner. Alle 4x2 versioner er desuden udstyret med bremseassistent, en option, der har været tilgængelig et stykke tid.

Sikkerhed

Hertil kommer, at visse versioner af CFserien kan tilbydes med VSC (Vehicle Stability Control - som andre på dansk vil kalde ESP), der jo er et godt sikkerhedsudstyr som kan modvirke vælteulykker.

CF65 kan nu også leveres med AS Tronic gearkasse (ZF automatiseret gearskifte) ligesom de store søskende CF75 og CF85. Alle DAFlastvogne med AS Tronic gearkasse har fået flyttet gearvælgeren op under rattet, hvor der nu blot sidder en stilk, som man påvirker. Det har givet et stort komfortløft i førerhuset, hvor der nu ikke længere er noget til at optage pladsen på højre side af førersædet.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063