Erik Østergaard:Lastbilen må ikke blive bremseklods
Også herhjemme er politikerne langt fremme med planer om miljøzoner i de større byer
- Ikke mindst i København er de folkevalgte præget af en meget lille tålmodighed, sagde Eriks Østergaard, som dog understregede, at DTL ikke afviser miljøzoner, som er en mulighed for at fremme anvendelse af de nyeste og mest miljøvenligt lastbiler i områder, hvor der bor mange mennesker
- Derfor har DTL støttet en ansøgning fra Aalborg Kommune om et forsøg, hvor alle lastbiler og busser, som er ældre end Euro 2-normen, forbydes adgang medmindre de har partikelfilter.
Justitsministeren ventes til efteråret at komme med en lovændring, så der kan indføres permanente miljøzoner i de større danske byer, og Erik Østergaard fremhævede, at det er afgørende for DTL at komme i en fornuftig dialog med lovgiverne om udformningen af miljøzonerne og den tilhørende lovgivning
Han pegede samtidig på, at de stadig skærpede EU-miljøkrav til partikeludledning måske kan overhale effekten af miljøzone-ordningen indenom.
Kontrollen ? også af udenlandske lastbiler ? bør efter DTLs mening være effektiv
- Uden i effektiv kontrol kan miljøzonerne blive et konkurrenceforvridende element af dimensioner, sagde han men pegede dog på, at lastbilerne og alle andre køretøjer bliver stadig mere miljøvenlige, hvilket har givet renere luft i byerne. Partikelforureningen fra de nye Euro 4 og l5 lastbiler er således begrænses med hele 80 procent i forhold til Euro 3 lastbilerne.
- Men hvis der for alvor skal ske yderlige forbedringer, er det nødvendig at skabe en infrastruktur, der gør det muligt at lede trafikken udenom tæt beboede områder, påpegede han og understregede:
- Det danske vejnet er ikke gearet til den fortsatte økonomiske udvikling. De nuværende kødannelser har store samfundsmæssige omkostninger. Hvis der ikke gøres noget effektivt ved infrastrukturen, risikerer vi, at lastbilerne bliver en bremseklods for opsvinget.
På forkant i EUMen mange af de sager, som DTL beskæftiger sig med har berøring med EU. Og næsten 90 procent af samtlige EU-direktivet bliver til dansk lovgivning.
Derfor satser DTL hårdt på at få indflydelse på de direktiver, som har med transport at gøre. Det gælder i Kommissionen, Parlamentet og i Ministerrådet. Der er også god kontakt med de danske EU-parlamentarikere og med de mange udvalg og embedsmænd som udformer ideerne til direktiverne.
- Vi søger her at påvirke allerede i den meget vigtig idefase. Når der først er nedfældet ord på et stykke officielt papir, er de svære at ændre, sagde Erik Østergaard, som glædede sig over, at DTLs interesse medførte, at transportkommissær og viceformand for EU-Kommissionen Jacques Barrot indledte sit Danmarks-besøg i februar med at drikke morgenkaffe hos DTL.
Fra de seneste mødeaktiviteter i EU-sammenhæng kunne Erik Østergaard rapportere, at Kommissionens transportpolitiske overvejelser befinder sig i et vadested.
- Meget tyder på, at Kommissionen er på vej væk fra den hidtidige ide om at overflytte transport fra vej til banen og sø. Kommissionen fokuserer nu mere på behovet for en effektiv transportsektor ? både økonomisk, energimæssigt og bæredygtigt ? og det uanset hvilken transportform, der kan levere varen, vurderede Erik Østergaard, som omvendt nævnte, at Kommissionen er opmærksom på, at der kørers og transporteres mere og mere ? særligt på vejen ? med deraf følgende miljøbelastning, trængsel og manglende effektivitet.
- Udfordringen er at finde en fælles løsning, der samtidig kan bidrage bidrage til økonomisk vækst i EU, sagde Erik Østergaard
-----