DTL s formand erkender: De hårde sanktioner virker
- I transportbranchen kan vi råbe og skrige så meget vi vil over urimelig bødestørrelser for bagatelsager og politiets emsige kontroller. Men politikerne har altså fat i den lange ende. Af politiets statistikker kan de sort på hvidt konstatere, at transporterhvervet indretter sig efter pisken og ikke efter guleroden. Politikerne kan med politiets statistikker i hånden sige, at det hjælper at ramme vognmændene på pengepungen. Og stemningen i Folketinget er for yderligere stramninger, hvis vi ikke opfører os ordentligt, lød det fra DTL-formanden Anker M. Jensen på generalforsamlingen den 20. maj i Haderslev.
Han nægtede derimod at accepterer, at den ene bagatelsag efter den andet udløser urimeligt høje bøder, og han glædede sig over, at politikere fra forskellig side har erkendt at flere tusind kroner i bøde for en glemt køreskive er i overkanten. Justitsministeren har på DTLs opfordring nedsat an arbejdsgruppe for at luge ud i de værste uhensigtsmæssigheder.
- I bagatelsagerne får man vel nok den hårdeste straf for nogen overtrædelse af loven i kongeriget Danmark. Det kan ikke være rigtigt, at en vognmand eller en chauffør straffes på sit levebrød for han i sin travle hverdag har glemt at indstille fartskriveren på ?pause?, sagde Anker M. Jensen.
Ligeså meget som han glædede sig over, at politikerne er begyndt for alvor at lytte til vejtransporterhvervet ? bl.a. vil ministrene Bendt Bendtsen, Flemming Hanen og Lene Espersen sætte fokus på rammevilkårene ? ærgrede han sig over at det ikke lykkedes at samle hele branchen i HTS. I stedet har man udskilt HTS-A og HTS-I er to separate enheder.
- Det er børnelærdom, at politikerne ikke tage de store hensyn til et transporterhverv, der er indbyrdes uenig. Det giver ikke de bedste muligheder for at få plusser i den bog, der omfatter politisk indflydelse, sagde han.
Ikke til at forstå- Det er møg ærgerligt, at vi endnu en gang har været vidne til, at vi ikke vil os selv det bedst. DTLs vision har altid været et samlet transporterhverv, og medlemmerne forstår simpelt hen ikke, at branche-delen og arbejdsgiver-delen under HTS-paraplyen ikke kan finde sammen.
- Det er ganske enkelt for dårligt, at særinteresser og personspørgsmål står i vejen for det nødvendige sammenhold inden for transporterhvervet, sagde han.
DTL har hidtil været medlem af HTS-I (branche-delen af HTS), som nu har indgået hensigtserklæring med Dansk Handel og Service, men nu skal en ekstraordinær generalforsamling i november afgøre om DTL skal skifte til HTS-A. Generalforsamlingen besluttede at deponere en opsigelse af medlemskabet af HTS-I her og nu for ikke, at risikere at skulle betale fuldt kontinent, hvis man i november beslutter af forlade HTS-I.
- Det er vigtigt at finde en løsning som alle medlemmer kan leve med. I en organisationsdannelse skal der være plads til alle både de selvkørende og de store virksomheder ? og alle dem midt imellem. Ligeså vigtig er det, at DTL kommer til at stå som eksponent for det transportpolitiske arbejde.
- Der er grund til at notere, at ingen af de for DTL interessante organisationer har opbygget et decideret transportpolitisk område af betydning, selv om der arbejdes på at få transport på hylderne for serviceydelser, sagde Anker M. Jensen, som lovede, at der ikke vil blive truffet noget forhastede beslutninger.
Milde vindeMen ellers følte DTL-formanden, at der efterhånden blæser mildere vinde over transporterhvervet. Der er voksende politisk forståelse for transporterhvervets betydning, påpegede han ? også oppositionen har spillet ud med forslag til en transport-strategi. Også Godstransportens Tænketank fremhævede han som et eksempel på den positive ånd, så selv om der er nok at være utilfreds med ? f.eks. EU's tachograf-farce og nej?et til cabotage-liberalisering over for tre østlande, som ifølge DTL vil tegne sig for kun 1-2 pct. af den samlede kørsel ? så vurderede Anker M. Jensen, at man har en god position.
- Hvis vi i endnu højere grad forstår at markedsføre vores samfundsmæssige værdi, kommer vi automatisk med på vinderholdet. Hvis vi optræder som et professionelt erhverv med professionelle udøvere, får vi nogle muligheder, som vi ikke tidligere har haft, understregede han.
-----