Kritik af selvkritik
På DTLs generalforsamling var bl.a. næstformand Jørgen Egeskov i sin del af beretningen inde på, at branchen ikke altid gør det godt nok i forhold til lovovertrædelser og færdselssikkerhed. Men en af de delegerede, Jørgen Rørby Johansen, mener, at kritikken var for skolemesteragtig, og at det var uheldigt at fremstille de overtrædelser af lovgivningen, som vognmænd begår, så massivt på en generalforsamling, der havde både transportministeren og en række politikerne blandt gæsterne.
- Det er for dårligt, at vi skal skældes ud på den måde i beretningen. Det kan da ikke være meningen, at vi skal betale kontingent til en forening for på det nærmeste at blive svinet til, siger Jørgen Rørby, der mener, at Jørgen Egeskov, burde have brugt flere kræfter på at kritisere, at myndighederne ikke har ordentligt styr på tingene i forhold til landevejstransporten.
Jørgen Egeskov sagde bl.a. med højresvingsulykker som baggrund. ? Det virker helt grotesk og særdeles uansvarligt at køre rundt i en bil til flere hundrede tusind kroner uden at bruge ganske få midler til at anskaffe en håndfri mobiltelefon
- Professionelle trafikanter kan simpelthen ikke være de salgs unoder bekendt, lød selvkritikken fra Jørgen Egeskov.
Jørgen Rørby Johansen er enig i, at loven naturligvis altid skal overholdes, og peger på, at det i hans firma er fyringsgrund at tale i håndholdt mobil under kørslen. Men måske taler chaufføren i sin egen private håndholdte mobil, og den slags er svært at kontrollere, påpeger han.
Ordentlig opførselJørgen Egeskov var også inde på, at det for transportkøberne er vigtig, at deres vognmænd opfører sig ordentligt på vejene. Det er transportkøbernes varer og omdømme, som står på spil, hvis der køres råddent, påpegede han, at han forventede, at kravet til en ordentlig trafikkultur får en stadig højere prioritet, hvorfor DTL da også tilbyder medlemmerne papir på, at de har indarbejdet sikkerhedsrutiner i driften.
Også de ulykkelige højresvingsulykker var med i beretningen og Jørgen Egeskov erkendte branchens medansvar men så ingen lette løsninger.
Her mener Jørgen Rørby at man tillige kunne overveje at indføre ubetinget vigepligt for cyklister i vejkryds for at undgå at højresvingende lastbiler rammer cyklisterne. Spejle alene gør det ikke og lastbilerne har efterhånden så mange spejle at det risikere at gå ud over udsynet.
Udenlandske er fredetOg så mener han, at myndighederne burde have haft kritik for bl.a. at politiet lader udenlandske vogntog køre videretrods klart synlige fejl i f.eks. belæsningen, mens de venter og tage det førstkommende danske vogntog.
I sin beretning advarede Jørgen Egeskov om, at der er nogle få vognmænd, som er ligeglade og kører efter deres egne regler. Det går ud over det store flertal af lovlydige vognmænd fordi de i medierne skæres over ën kam med lovovertræderne, sagde han og gjorde opmærksom på, at branchens omdømme er afgørende for den indflydelse den kan få på det politiske plan.
- Et helt erhverv bliver altså bedømt på de fås fejl, sagde Jørgen Egeskov.
-----