Innovation hos Univar
Ikke mindst på baggrund af den voldsomme stigning i godstransporten, der forventes over de næste decennier ? på europæiske motorveje såvel som på verdensplan.
Offentlighedens fokus på hvor vigtigt det er at reducere skadelige partikler i udstødningen er vokset i samme takt, og med introduktionen af Euro IV, Euro V og fremtidigt også Euro VI regulativerne, står transportindustrien overfor markante udfordringer på miljøområdet.
Univar N.V. i Nederlandene, en af verdens førende kemikaliefabrikker, erkendte allerede tidligt problemet, og etablerede i 2003 afdelingen Dureal, der fremstiller tilsætningsstoffet AdBLue, som kan afhjælpe problemerne.
Patrick Lammers, administrerende direktør for Dureal, siger: - Dureal fremstiller ikke kun AdBlue, - vi ønsker snarere at blive opfattet som en full-service leverandør, der tilbyder kunderne et totalkoncept ? bestående af avanceret AdBlue men også opstilling af dispenseringssystemer, opbevarings- og opfyldnings-enheder samt de bedste telemetriske systemer, der sikrer automatisk levering, konsistent lagerbeholdning og konstant topkvalitet.
Hvad er AdBlueAdBlue er en meget ren opløsning af vandholdigt urinstof. Det er ugiftigt og bruges til kemisk at reducere kvælstof-indholdet i tunge, diesel-drevne lastbilers udstødning, forklarer Lammers.
? Produktet er hverken eksplosivt, brandfarligt eller miljøskadeligt og er klassificeret i laveste risikogruppe, når vi taler transportable væsker generelt. Oprindeligt blev produktet opfundet af Univars innovationsdirektør, Jacques Voogt, efter en række intensive møde med en række lastbilfabrikanter. Det var især ACEA, VDA og deres kunder, der indgik i udviklingsarbejdet.
Forundersøgelserne var meget ekstensive, og investeringerne i research betydelige. Talrige undersøgelser og analyser gik forud for lanceringen af Dureal, fastslår Lammers: - Vi ville være 100 procent sikre på at kunne levere et effektivt koncept, der ville gøre det muligt for transportvirksomhederne at opfylde de nye regulativer uden problemer.
em-teknikLastbilfabrikanter ser det som deres pligt at modificere motorerne, så de opfylder Euro IV og V regulativerne. Herved spares miljøet - uanset transportindustriens fortsatte vækst. Systemet, der sikrer fremtidig beskyttelse af miljøet på landevejen, hedder SCR, hvilket står for Selective Catalytic Reduction. Det bruges af alle større lastbilfabrikanter, og består af en SCR katalysator, AdBlue indsprøjtningsenhed, AdBlue tank- og doseringsenhed. SCR virker ved, at AdBlue indsprøjtes foran katalysatoren. Køber vognmanden derfor en lastbil med SCR-system, får han brug for AdBlue.
- En SCR-motor kører mere effektivt og udvinder mere energi af en liter diesel. På den måde bliver energiforbruget per kilometer mindre, - nogle brugere peger på besparelser på omkring 5 procent, fortsætter Lammers. - SCR teknikken er i øjeblikket det eneste system, der kan sikre, at brugeren kan overholde de skærpede miljøkrav, og samtidig er hele systemet, - fra katalysator, AdBlue tank til indsprøjtningssystem - vedligeholdelsesfrit. På den anden side, indrømmer han, er SCR lastbiler dyrere end andre, der skal tankes i to omgange (både diesel og AdBlue), AdBlue skal tankes i separat tank, og hele systemet vejer noget, så der er risiko for, at lasteevnen formindskes.
FremtidenDureals mål er hurtigst muligt at oprette en global forsyningskæde, der kan tilfredsstille behovet hos alle købere af lastbiler med SCR teknologi.
- Vi kan levere til alle formål, fortsætter Lammers, - fra en femliters dunk, der tillader mer-kørsel på 350 km og som kan stuves i lastbilen, op til 100.000 liter over eller i jorden.
- Dureal udvider til stadighed vort netværk og forhandler med transportvirksomheder, distributører og olie selskaber over hele Europa. Patrick Lammers tilføjer: - Vi regner med at forsyne benzinstationer og transportvirksomhederne med avanceret AdBlue. Vi arbejder konstant på at udvikle vort europæiske netværk og har allerede 130 dispenseringsenheder i Belgien, Nederlandene, Storbritannien, Spanien, Tyskland, Frankrig og Skandinavien.
- Men vi har ikke kun fokus på Vest Europa. Østeuropa er også et højtprioriteret marked. Og her samarbejder vi med olieselskaber, som for eksempel Shell, distributører, agenter og kunder for at informere dem om de fordele, som SCR, AdBLue og de kundespecifikke Dureal løsninger kan tilbyde, slutter han.
-----