Innovationspris til MAN HydroDrive
Desuden fik MAN HydroDrive mange lovord af den internationale jury i kategorien ?Equipment & Components?.
MAN HydroDrive kan tilkobles under kørsel.
- Det er et enestående system i verden til denne type lastbiler, da det med sine hydrostatisk drevne hjulnavsmotorer i tilkoblet stand yder en større trækkraft på forakslen. I modsætning til de traditionelle mekaniske firehjulstræk egner systemet sig derfor specielt til køretøjer, der overvejende kører almindelig vejtrafik, oplyser MAN.
Hydraulisk strømMAN HydroDrive består af en hydraulik-højtrykspumpe - placeret i bagenden af gearkassen - som producerer den nødvendige hydrauliske volumenstrøm til drift af begge hjulnavsmotorer på forakslen. Systemet aktiveres ved et tryk på en knap.
Systemet har ikke brug for mekanisk drevne foraksler eller fordelergear-kasser. Nyttelastgevinsten er op til 400 kg i forhold til de konventionelle koncepter for firehjulstræk. - Et yderligere plus er brændstofforbruget, som ved normal kørsel holder sig på samme niveau som ved kørsel på almindelig vej, fremhæver MAN, som peger på, at også chassisets standard-byggehøjde kan bibeholdes.
Ladkanten og skammelhøjden ligger på det vante niveau og muliggør en fleksibel indsats af standardsættevogn og sættevognsopbygning.
Det det første eksemplar med Hydro-Drive i Danmark blev leveret til Frank Segall i Esbjerg først på året i år.
-----