Ny MAN TGA model med EURO5 motor
I forbindelse med introduktionen af MANs TGA-serie i EURO5 udgaven er der sket et modelskifte samtidig med at serien er blevet opdateret. Ved samme lejlighed har MAN introduceret det nye mellemhøje førerhus XLX. MAN TGA med D20 motoren i den nye EURO5 udgave har en maksimalydelse på 436 hk og serien skifter nu navn fra TGA 18.430 til TGA 18.440.
Motoren er den kendte 10,52 liters sekscylindrede dieselmotor D20 i en EURO5 variant. Motoren bærer betegnelsen D2066LF21 og er udstyret med brændstofindsprøjtningssystemet common rail EDC7 samt SCR-katalysator.
AdBlue nødvendigtMAN har ellers tidligere proklameret, at man ikke skulle anvende SCR-katalysator til sine motorer, så brugerne kunne slippe for at skulle anvende produktet AdBlue. Men der er ingen vej uden om denne løsning.
MAN er dermed den sidste af de syv europæiske lastvognsproducenter, der bl.a. markedsfører sine produkter på det danske lastvognsmarked, som nu har introduceret SCR-løsningen på sine EURO5 lastvogne.
Det nye mellemhøje XLX førerhus er i følge dr. Karl-Viktor Schaller fra MAN Nutzfahrzeuge i München målrettet udviklet til kundesegmentet flådeejere med fokus på såvel national som international kørsel med enmandsbetjening.
Ny gearingMAN kommer også med en alternativ bagtøjsudveksling på 2,85 til TGA-serien. Den nye gearing forventes at kunne give lidt bedre økonomi i forhold til den nuværende gearing på 3,08.
Den nye TGA 18.440 version har produktionsstart i næste måned og forventes på det danske marked i juli måned.
-----