23948sdkhjf

Rederierne fastholder rekord-niveau

På generalforsamlingen forleden i Danmarks Rederiforening kom det frem, at den danske handelsflådes valutaindsejling i 2005 var på hele 140 mia. kr. og, at troen på fremtiden fortsat er høj. Således er rederiernes nybygningsprogram det største nogensinde, idet der er beordret ny tonnage på verdens værfter til en værdi af 75 mia. kr., der svarer til 120 procent af den eksisterende flåde. Dermed bliver den danske flåde endnu mere moderne og effektiv og konkurrence-dygtig. Samtidig er forventningen, at andre rederier ? verdensflåden bliver ældre og ældre ? snart må skrotte nogle af deres aldrende skibe.

Det giver plads for nybygningerne og selv om der rundt omkring stilles spørgsmålstegn ved om, der fortsat vil være beskæftigelse til den igangværende store udvidelse af flåderne, som mener de danske redere at have godt styr på balancen. Desuden er værfterne udsolgt frem til 2010.

De danske rederier vurderer derfor, at der er plads til at øge den danske markedsandel i de kommende år og måske nå op på 15 procent af markedet inden for de næste tre til fem år.

Baggrunden er ikke mindst at også 2005 blev et rigtig godt år for dansk skibsfart.

Formanden for Danmarks Rederiforeningen adm. direktør Torben Janholt, J. Lauritzen, konstaterer, at en fortsat vækst i det internationale transportbehov betød stærke markeder inden for især tank. Trods stigende omkostninger lå rederiernes nettovalutaindtjening i størrelsesordenen 35 mia. kr. Bag de positive valutatal ligger særdeles gode resultater i de allerfleste rederier. De danske rederier har vist en betydelig konkurrenceevne. Køb og salg af tonnage samt ind- og udchartring af udenlandske skibe har suppleret indtægter fra den mere traditionelle rederiaktivitet med egne skibe, fastslår han.

- Rederiernes indtjening har muliggjort såvel opkøb som investeringer i nye skibe. Danske rederier har den største ordrebeholdning nogensinde. Søfartserhvervet i Danmark kan således også fremover påregne vækst trods eventuelt vigende fragtrater, fastslog han med én tilføjelser:

- Fortsat fornuftige rammebetingelser er imidlertid helt afgørende. Danmarks Rederiforening ser derfor positivt på den handlingsplan, som regeringen har udsendt om Danmark som Europas førende søfartsnation. Rapporten understreger, med udgangspunkt i en sammenligning med andre lande, på den ene side vigtigheden af de eksisterende rammevilkår og på den anden side nødvendigheden af tilpasninger og indsatser, hvis dansk skibsfart skal fastholde sin stærke internationale position.

Afgørende med unge

- Det er afgørende, at der sikres en tilstrækkelig tilgang af unge med de rigtige kompetencer til den maritime sektor, og erhvervet iværksætter en kampagne for at prøve at sikre dette.

- Rammebetingelserne må justeres, hvor det er nødvendigt af hensyn til den internationale konkurrenceevne, og der må fra dansk side hele tiden arbejdes for liberalisering, tidssvarende internationale regler og overholdelse af disse.

- Trods gode konjunkturer ses der inden for EU protektionistiske tiltag, som til stadighed må imødegås.

Danmarks Rederiforening peger på, at vedtagelse af nye regler om dobbeltskrogede tankskibe er et andet eksempel, hvor det nu som opfølgning er vigtigt at sikre, at de enkeltskrogede skibe udfases i overensstemmelse med de vedtagne regler. En ny konventionstekst i ILO, som vil afspejle de mange konventioner, der gælder for arbejdstagere på søfartsområdet, er tilsvarende et eksempel på et internationalt arbejde, der er ressourcekrævende, men vigtigt for dansk skibsfart.

50.000 danske anløb

Dansk skibsfart sejler over hele verden, og med omkring 50.000 anløb årligt i havne over hele kloden er vedtagelse af globale regler selvsagt så vigtigt, at selv ikke EU er stor nok. Den globale aktivitet gør imidlertid også, at dansk skibsfart let kommer i fokus, hvis Danmark rammes af internationale politiske begivenheder. Det sker glædeligvis sjældent, men Muhammed-tegningerne var et eksempel.

- Dansk skibsfart har i al væsentlighed ikke mærket til sagen; et forhold der bl.a. kan tilskrives Udenrigsministeriets indsats, men som også understreger, at Danmark fortsat har brug for traditionel diplomatisk tilstedeværelse ? ikke mindst i lande, hvor de daglige interesser ikke altid er så iøjnefaldende, påpeger skibsrederne.

Søfartsprisen

Det blev generalsekretær for International Maritime Organization, E. E. Mitropoulos, som modtog Danmarks Rederiforenings Søfartspris. Prisen, der er på USD 10.000, blev givet til E. E. Mitropoulos for især hans store indsats for at forklare skibsfartens kolossale betydning for transport af verdenshandelen. Over 90 procent af verdenshandelen transporteres i dag med skib, og skibsfarten er en afgørende forudsætning for den øgede internationale arbejdsdeling og globalisering, som vil fortsætte fremover.

I sin tale understregede formanden for Danmarks Rederiforening, adm. direktør Torben Janholt, også betydningen af det store arbejde, der udføres i IMO med hensyn til bl.a. internationale regler for skibenes sødygtighed, og regler der styrker miljøet og imødegår terroranslag. Danske rederier sejler over hele verden, og det er afgørende, at der internationalt fastlægges ensartede regler for skibenes konstruktion og drift, således at man ikke mødes af forskellige krav fra land til land.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064