MAN opdaterer TGA-serien
I forbindelse med introduktionen af MANs TGA-serie i EURO5 udgaven er der sket et modelskifte samt en opdatering af serien.
Den nye TGA med D20 motoren i EURO5 udgave med 436 hk skifter nu navn fra TGA 18.430 til TGA 18.440. Motoren er den kendte 10,52 liters sekscylindrede rækkemotor med commonrail indsprøjtningssystem, der i EURO5 versionen er udstyret med SCR-katalysator, som kræver anvendelse af produktet AdBlue.
MAN lancerer også det nye mellemhøje førerhus, der bærer betegnelsen XLX. Ifølge dr. Karl-Viktor Schaller fra MAN Nutzfahrzeuge i München, henvender dette førerhus sig til flådeejere og kunder, hvor vognen er énmandsbetjent.
MAN kommer også med en alternativ bagtøjsudveksling på 2,85 til TGAserien, der forventes at kunne give lidt bedre økonomi i forhold til den nuværende gearing på 3,08.
Den nye version har produktionsstart i næste måned og forventes på det danske marked i juli måned.
Med implementeringen af SCR-teknik er MAN fulgt i de øvrige seks lastvognsproducenters fodspor, idet MAN er den sidste af de syv producenter, der opererer på det danske marked, som nu introducerer SCR-teknik for at kunne imødegå de strenge miljøkrav ved EURO5 normen.
-----