Der sker noget på Færøerne i disse tider..
Den 15. maj var første dag for den nye tilkomling i det nordatlantiske luftrum: FaroeJet, i starten med daglig afgang mellem København og Vagar, men allerede på sigt med store planer for fremtidens udvikling.
Dermed er der igen konkurrence på trafikken. For nogle år siden var det mellem Atlantic Airways og Maersk Air, så gik Maersk og DAT kom ind på scenen for en kortere bemærkning ? og efterlod siden luftrummet til Atlantic Airways som eneste operatør.
Når FaroeJet nu kommer til fadet, er det imidlertid ikke ?bare? endnu en ny konkurrent for Atlantic Airways. Det er for første gang et rendyrket Færøsk projekt, gennemført at færøske hjerner og baseret på ren færøsk kapital og knowhow.
Dem eller os- Vi tager bestemt konkurrenten alvorligt og er klar til at møde den nye situation. Det er jo for en stor dels vedkommende folk, vi kender godt, fordi de har deres baggrund hos os. Det betyder, at de direkte har kopieret meget fra Atlantic Airways og det gør jo situationen speciel. Men vi tager det i stiv arm, og selvfølgelig har vi forlods respekt for vores konkurrent. Men vi er ganske fortrøstningsfulde: Det er i sidste ende hverken dem eller os, der bestemmer, hvordan det hele vil gå. Det er markedet og kunderne, og dér er jeg overbevist om, at vi har fået trimmet vores service og produkter således, at vi er godt rustet til fortsat at stå os godt, siger Magni Arge, Atlantic Airways? administrerende direktør.
Større fly og længere baneEn anden, spændende sag er spørgsmålet om Atlantic Airways? fremtidige valg af flytype: Det er velkendt, at selskabet er i dialog med både Boeing, Airbus og Embraer, og blandt andet besøgtes Færøerne sidste år af en Airbus A319, der demonstrerede sine færdigheder for selskabet og det færøske samfund.
- Vi har god tid til at træffe denne beslutning om hvilket fly, vi fremover vil bygge på, siger Magni Arge. Forudsætningen vil nemlig i alle tilfælde være en politisk beslutning i Landstinget om udvidelse af startbanen ved Vagar Lufthavn. Det har været meget længe undervejs, men så vidt vi er orienteret, vil Landstinget træffe denne endelige beslutning hen mod efteråret. Bliver det besluttet, at banen skal forlænges for at tillade operationer med større fly og fuld last, vil det i bedste være ensbetydende med, at vi tidligst i 2009 har ny infrastruktur på Vagar. Derfor haster det ikke mere, end det jager, med at beslutte sig for større fly.
- Nu er det for passagererne ikke afgørende, om vi flyver med større eller mindre fly. Det, det handler om, er frekvenser og rutetilbud. Vi er i dag fremme ved at have så mange afgange i begge retninger, at det i modsætning til ?gamle dage? ikke er nødvendigt at bruge to-tre-fire dage på et enkelt forretningsmøde mellem Færøske og danske eller andre deltagere. De hyppige afgange gør det muligt at komme hurtigt frem og tilbage, og det er det afgørende. Samtidig har prisudviklingen også ført til, at det i dag er muligt at rejse for meget færre penge. Det er noget, der betyder noget for passagererne.
Mere fragt
- Det, det handler om med større fly, er vi vil kunne opnå bedre lønsomhed ved at kunne sælge flere sæder på de enkelte afgange ? og tage mere fragt med. Og det er naturligvis noget, der er afgørende for et luftfartsselskab. Derfor planlægger vi for fremtiden, men det endelige valg af flytype har vi god tid til, siger Magni Arge.
I øvrigt øger Atlantic Airways allerede her i maj/juni med et 6. fly ? en BAe 146-200, der først og fremmest skal tjene som backup til de travle fly på det omfattende sommerprogram. Flyet er derfor taget på en korttids leasingkontrakt.
-----