23948sdkhjf

Forskellige konkurrencevilkår

Således fik Transportminister Flemming Hansens åbning for cabotage-kørsel fra 1. maj i år kun få dages levetid. Selv om formålet var øge liberaliseringen fik kritik ministeren til at forlænge den nuværende overgangsordning for cabotagekørsel med Estland, Litauen og Tjekkiet vedrørende cabotagekørsel.

Dermed vil det fortsat ikke være muligt for vognmænd fra de tre lande at gennemføre indenlandske transporter i forbindelse med eksportkørsel til Danmark, ligesom vognmænd fra Danmark heller ikke vil have mulighed for at gøre dette i Estland, Litauen og Tjekkiet.

Transportminister Flemming Hansen havde ellers åbnet over for de tre lande.

Selv om mange vognmænd var lettede over, at der således ikke her og nu kommer ekstra konkurrence ind i en i forvejen stærkt konkurrence-udsat branchen, var meldingen fra andre dele af branchen, som er tilhængere af øget liberalisering skuffelse.

ITD vurderede, at sagen intet havde med Østaftalen at gøre, idet cabotageadgangen alene vedrører markedsadgangen for transportvirksomheder og ligesom DTL mener ITD, at liberaliseringen af cabotagekørsel ikke vil medføre, at østchauffører vil præge de danske veje. - Cabotagekørsel skal være midlertidig og lejlighedsvis, og den sker typisk i forbindelse med internationale transporter. Samlet set udgør kørsel med udenlandske lastbiler i national trafik inden for EU kun 0,8 procent af de nationale transporter lød vurderingen fra ITD.

FDL er derimod skarp modstander af cabotage-åbningen og fremhæver, at billige østchauffører på danske transporter vil gøre det endnu sværere for især mindre danske vognmænd at klare sig i den skærpede konkurrence. Det forhold, at ministeren vil tillade, at estiske, litauiske og tjekkiske chauffører frit kan køre med gods internt i Danmark på hjemlandets nummerplader og efter østeuropæisk lønniveau, som ligger helt nede på 35 ? 40 kroner i timen, er fatalt, siger bestyrelsesmedlem Jørgen Jensen, FDL.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.056