Fyringer og nyansættelser går hånd i hånd..
Finnair er ingen undtagelse. Og de virkemidler, der kan bringes i anvendelse, er i bund og grund ens for alle. Men alligevel har Finnair sin egen måde at få sine budskaber igennem på ? og det er måske slet ikke så tosset..
I begyndelsen af maj måned udsendte selskabet således en melding, der betonede behovet for at sikre den fremtidige lønsomhed ved strukturtilpasninger. Det vil sige, at der skal fyres folk fra selskabet. Men ikke kun det: Der skal også ansætte nye i andre ender af virksomheden. Det, der er humlen er, at der, hvor der tjenes penge på trafikken, skal der udvides ? og der, hvor det koster uden at skabe øget værdi, skal der skæres ned.
Farvel til ?fremmedarbejde?Finnair vil således i de kommende år ansætte op til 1,000 nye folk i funktioner, der knytter sig direkte til flyoperationer. Det skal sikre den fortsatte voldsomme ekspansion på Finnair?s ruter til Asien: Finnair har tidligere sagt, at man vil øge netværket med to nye destinationer hvert år ? og i år således med Delhi og Nagoya. Selskabet vil derfor ansætte op til 350 nye folk i jobs omkring flyoperationer ? cockpit og kabinebesætninger. Og man regner med at skulle fortsætte med at nyansætte godt 200 hvert år fremover.
Men ? der skal spares 80 millioner euro ? og det skal ske ved at skære ned på antallet af medarbejdere i en lang række support-funktioner inden for handling og blandt andet teknisk afdeling, der står for flyvedligeholdet.
Finnair har bestilt 14 nye Airbus fly til sine langruter. De skal erstatte og udvide flåden, der i dag består af otte MD-11 passagerfly. De nye fly kræver langt mindre vedligehold, og Finnair har samtidig besluttet at udfase sin kompetence til vedligehold af ?fremmede?? fly, der ikke findes i flåden. Det betyder farvel til mange ansatte, selvom Finnair naturligvis satser på lempelige ordninger og pensioneringer.
-----