Voldsom vækst i køle- og frysetransporter
Der er for tiden god gang i transporterne på køle- og fryseområdet. Vi må konstatere, at udviklingen i mængderne af levnedsmidler, der skal transporteres som køle- og frysevarer, er steget markant inden for de seneste par måneder. Væksten er kommet både på eksport- og på importområdet, og det er hovedsageligt til og fra Tyskland, aktivitetsniveauet er vokset. Landet er stadig vor største og vigtigste handelspartner, og man må sige, at efter længere tids stagnation er det nu som om systemskiftet er slået igennem. Hjulene er kommet i gang igen, og selvom Tyskland endnu ikke er helt oppe i omdrejninger, så er det helt klart, at landet nu igen eksporterer ? og importerer ? store mængder levnedsmidler.
- Danmark importerer i dag langt flere levnedsmidler fra Tyskland, end vi tidligere har gjort. Det er både inden for kød, fjerkræ samt mælkeprodukter, at importmængden er steget.
- Man kan med glæde konstatere, at logistikken er kommet med, fordi man i dag ønsker mindre partier men hyppigere leverancer, siger Mogens Therkelsen, som tilføjer:
- Der opereres i dag med timeintervaller for ankomst, - også ved helt små forsendelser. Men frekvens-forøgelsen og den stadig tættere trafik ned igennem Europa forstærker vore problemer med ruteplanlægning, og vi må se i øjnene, at vi får sværere og sværere ved at garantere et ankomsttidspunkt.
Konsekvensen må blive, at kunden skal til at indstille sig på større leverings-fleksibilitet og indkalkulere en bredere risikofaktor for, hvornår varen kan sælges i butikkerne. Hele udviklingen kræver fremadrettet et tættere og mere tillidsfuldt forhold mellem producent og transportør, fastslår han.
Savner politisk handling
- Fremkommelighedsproblemerne på motorvejene ser desværre ikke ud til at blive løst inden for en overskuelig tid, fortsætter Mogens Therkelsen. - De europæiske politikere er hurtige og handlekraftige, når det drejer sig om at få lavet analyser og rapporter, der beskriver problemet, mens det halter med at få igangsat arbejderne, der skal forbedre den europæiske infrastruktur. Og det gælder for så vidt både jernbane og vejnet, siger Mogens Therkelsen.
- Transportvirksomhederne savner i høj grad handlekraft hos de europæiske politikere med hensyn til udbygning af de europæiske transportveje. Vi får fremkommeligheds-problemer, der bliver helt uoverskuelige, - vi har dem faktisk allerede i Bayern og Ruhrområdet, - så det er noget vi ser meget alvorligt på. For lastbiler er fortsat det bedste alternativ til at udføre køle- og frysetransporterne - ikke mindst på grund af deres fleksibilitet og pålidelighed. Og udviklingen viser det, for vi noterer i øjeblikket kraftig vækst i den del af transportarbejdet, konkluderer han.
-----